De grote kracht van de eenvoud

Anthony de Rooij

Anthony de Rooij - Ik heb me de laatste tijd vaak de vraag gesteld: ‘Wat moet je als ondernemer nou doen om je te onderscheiden?’ Daar is in deze tijd eigenlijk maar een goed antwoord op: blink uit. Doe één ding zó verschrikkelijk goed, dat klanten niet meer om je heen kunnen. Sterker nog, dat ze voor je in de rij staan. En ja, dat kan. Zeker in de horeca.

Een tijdje geleden heb ik in de Burger Bar in Amsterdam gegeten. Ik kreeg daar een fantástisch goede hamburger, ter plekke gemaakt van 100% puur rundvlees. Op een goed broodje en met een heerlijke saus. Ziet u het voor u? Een tent die puur draait op hamburgers, maar dan wel exceptioneel goede.

Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld Balls & Glory in Gent, met zijn met chutney gevulde gehaktballen en stamppotjes. Of de Bossche Bollen van Jan de Groot. Van heinde en verre komen ze naar ’s-Hertogenbosch, alleen maar vanwege zijn Bossche Bollen. En zo zijn er voorbeelden genoeg!

Scoren

Ik ben van mening dat iedere ondernemer de kans heeft om te scoren door uniek te zijn. Geen glitter & glamour, geen uitgebreide menukaarten. Zoek de uitdaging in de eenvoud en zet die eenvoud perfect neer. Wat heeft u nodig? Een gezond verlangen naar perfectionisme, topingrediënten, onberispelijke toewijding (ook bij uw personeel!) en een verzorgde omgeving. Maak er wat theater omheen en ik weet zeker: daar trekt u publiek mee.

Blokje om

Onderscheiden, daar gaat het om. Vandaag de dag is de consument kritischer dan ooit, hij denkt wel 3 keer na voor hij zijn euro’s uitgeeft. Laten we er dan voor zorgen dat we die consument verwennen. Waarom een overvolle bakkerij met 40 keuzemogelijkheden? Terwijl we op vakantie zwéren bij dat ene piepkleine bakkerijtje met maar 4 soorten brood, maar wel ó zo vers en knapperig. De kracht zit ‘m in de eenvoud. Gebaseerd op kwaliteit waar we graag een blokje voor omrijden. Ik in ieder geval wel.

Terug naar Columns