Eten is beleven

Anthony de Rooij

Anthony de Rooij - Zo op het eerste gezicht zijn het 2 heel verschillende begrippen, maar voeding en opvoeding hebben toch echt veel met elkaar te maken. Zeker in de horecawereld. Voeding is namelijk meer dan een manier om ons lichaam te laten functioneren. Voeding is: cultuur, historie, identiteit, passie, noem maar op. Allemaal zaken waar een restaurantbezoeker naar op zoek is. Zij willen beleving, u kunt het ze geven. Door het ze te vertellen, u en uw medewerkers. Voilà: het belang van een goede culinaire opvoeding!

De Britse topkok Heston Blumenthal van het driesterren-toprestaurant The Fat Duck deed ooit eens de memorabele uitspraak: ‘Beleef je een fantastisch bereide maaltijd met de juiste vrienden, de juiste bediening, de juiste wijnen en de juiste atmosfeer, dan kun je die herinnering na 20 jaar nog met het grootste gemak ophalen.’ En dat is waar. Dat is de magie van ons vak, het vak van horeca-ondernemer.

Onuitwisbare herinnering

Uw medewerkers maken het verschil tussen ‘een hapje eten’ of ‘onbegrensd genieten’. Van sterrenrestaurant tot eenvoudige bistro, overal dragen zaken als muziek, verlichting, vriendelijke bediening en een verzorgd interieur bij aan dé belevenis. Net als passie voor uw producten. Waar komt uw ossenhaas vandaan? Uit welke wateren zijn die heerlijke garnalen afkomstig? Welke wijnboer zit er achter die verrassend lekkere wijn? Als we onze gasten antwoord geven op die vragen (gevraagd, maar nog liever spontaan), dan verkopen we meer dan eten en drinken. We verkopen een belevenis. En als het goed is, dan is die belevenis aan het einde van de avond een onuitwisbare herinnering geworden.

Culinair geloof

Mijn hele werkzame leven besteed ik al aan het verbreden van het ‘culinaire geloof’, de drang om mooie producten aan de man te brengen. En ja, dat is bijzonder. Want mensen praten graag over mooie producten. Net zoals over mooie belevenissen. Hoe vaak gaat een gesprek op een feestje niet over een geslaagd etentje, een leuke wijnproeverij of dat ene gezellige restaurantje met die vriendelijke bediening? Precies.

Zelf proeven

Natuurlijk vraagt het ook een investering van u, de horeca-ondernemer. Nieuwe gerechten op de kaart? Laat uw personeel proeven! Vertel het verhaal! Zodat zij het vervolgens met écht enthousiasme aan tafel doorvertellen. En dat gaat pas echt spontaan wanneer zij al dat heerlijks zelf geproefd, ervaren, beleefd hebben. Nooit eerder was een stuk gezonde opvoeding zo’n belevenis!

Terug naar Columns