Extra regeltjes op de menukaart

Albert Tielemans klein

Albert Tielemans - Laatst besprak ik met een collega het onderwerp 'menukaart'. Hij zei tegen me: 'Albert, de menukaart is voor ieder restaurant een enorm belangrijk marketinginstrument.' Ik denk dat hij daar gelijk in heeft. Zeker in een tijd waarin veel gasten online al hun restaurantkeuze bepalen. Toch zouden (online) menukaarten vaak nog een stuk onderscheidender mogen zijn. Maar hoe? Bijvoorbeeld door wat ik noem 'de extra regels op de menukaart'.

In een pannenkoekenrestaurant zag ik laatst een goed voorbeeld van wat ik met de 'extra regeltjes' bedoel. Onder op de kaart stond: 'Wij serveren alle pannenkoeken desgewenst koemelkvrij en/of glutenvrij'. In een andere gelegenheid kwam ik op de kaart het volgende tegen: 'Onze koffieproducten zijn ook als decafé te bestellen'. Slim toch! Op die manier verleen je je gast extra service (ook als hij online uw restaurant bezoekt) en laat je zien klantgericht te zijn.

Verkoopargumenten

Voorbeelden van extra regeltjes zijn er genoeg te bedenken. Als horecaondernemer hoeft u zich alleen maar af te vragen wat uw gerechten onderscheidend maakt. Met andere woorden, wat zijn uw unieke verkoopargumenten? Ik noem nog wat voorbeelden.

  • We serveren al onze soepen met huisgemaakte crostini’s
  • Onze appeltaart bakken we zelf, met de appels van teler X (uit de buurt)
  • Liever een iets kleiner gerecht? Kiest u dan voor een seniorenportie. Uiteraard voor een aangepaste prijs!
  • Wij kopen al onze producten vers in. Door seizoensgebonden oorzaken kan een product daardoor niet op voorraad zijn
  • Dit gerecht heeft een iets langere bereidingstijd. Maar als u 20 minuutjes kunt wachten, is dit een echte aanrader!
  • Dit is een Oosters gerecht, lekker pittig dus! Liever de milde variant? Laat het de ober weten

Meerwaarde

Al dat soort toevoegingen geven een menukaart meerwaarde. U informeert uw gast én u onderscheidt zich van collega-horecaondernemers. Daarmee kunt u een 'zwevende' restaurantbezoeker net dat laatste zetje geven om voor u te kiezen. Beperk u wel tot de zaken die u ook daadwerkelijk kunt waarmaken. Gebakken lucht wordt er al genoeg verkocht.

Schrappen en toevoegen

Het is uiteraard wel belangrijk dat uw menukaart leesbaar blijft en niet te vol wordt. Een tip voor wie extra regels wil toevoegen: kijk eerst eens naar wat er geschrapt kan worden. Beperk u tot een korte beschrijving van hoofdingrediënt, bereidingswijze en smaakbepalers in het gerecht. Voorkom vanzelfsprekendheden zoals 'verse scholfilet' (natuurlijk is uw scholfilet vers) en teveel weinigzeggende superlatieven zoals 'overheerlijk' of 'exclusief'. Dat schept ruimte voor de echt onderscheidende toevoegingen. Over marketing gesproken…

Terug naar Columns