Mag het ietsje meer zijn?

Ron Koks

Ron Koks - Iedereen kent deze beroemde vraag: ‘Mag het ietsje meer zijn?’ De slager, de visboer, marktkooplieden – veel handelaren proberen op die manier hun omzet iets op te krikken. En toegegeven: het ís ook een mooie en goede verkooptactiek. Voor restauranthouders kan het echter een valkuil zijn. ‘Ietsje meer’ op iedere bestelling kan een extra kostenpost van 5 of misschien wel 10% betekenen. Het zijn euro’s die je ongemerkt uitgeeft, maar nooit meer terugziet. Hoe vaak geeft u zomaar geld weg?

Stel u als restauranthouder calculeert uw maaltijdprijs en gaat daarbij uit van 180 gram vlees of vis per maaltijd. Maar wat krijgt u als u 20 zalmfilets van 180 gram bestelt? Ik weet het zeker: in veel gevallen is dat niet precies 3,6 kilo, maar 3,7, 3,8 of misschien wel 4 kilo. Het wereldberoemde ‘ietsje meer’, dus. Geen ramp op het eerste gezicht, maar pas op! Juist hierin schuilt een flinke valkuil.

Geld weggeven

Want wat gebeurt er? U ontvangt het juiste aantal, maar meer gewicht dan u had besteld. Uw stukje vis kost meer dan dat u oorspronkelijk heeft gecalculeerd. Die stijging heeft u dus ook niet meegenomen in uw maaltijdprijs! Als dat niet alleen bij de zalmfilets gebeurt, maar ook bij biefstuk, ossenhaas, kipfilet, zeebaars en alle andere vlees- en visproducten, geeft u op iedere maaltijd geld weg. Een kwartje, vijftig cent, misschien zelfs wel meer. Op een avond van 200 hoofdgerechten kan het verlies oplopen naar 100 euro of meer. Welke ondernemer is er bereid om iedere avond geld weg te geven? Zeker in deze tijd!

Goed controleren

Begrijp me niet verkeerd, vanuit het oogpunt van de handelaar is het ‘Mag het ietsje meer zijn’ een prachtige verkooptechniek. Het is verweven in onze hele economie. Denk maar eens aan de autoverkoper, die een sterkere motor, een set siervelgen of een luxere audio-installatie aanprijst. Of de kledingverkoopster die een riem bij het jurkje heeft die de jurk echt onweerstaanbaar maakt. De vraag is of u ermee akkoord gaat. Een eerste vereiste is: controleren wat u krijgt. En controle is geen wantrouwen!

Calculeren

Ontvangt u meer dan u bestelt? Ga in gesprek met uw leverancier en leg de afspraken vast. Goede afspraken en controle op de leveringen houden uw foodcost op budget. Zo komt u nooit voor verrassingen te staan! Dat geeft u de tijd en financiële ruimte om uw gast af en toe te verwennen met ietsje meer. En dat betaalt zich zeker terug!

Terug naar Columns