Persoonlijk contact is goud waard

Albert Tielemans klein

Albert Tielemans - De meest onvriendelijke zin die je wat mij betreft kunt horen als je een restaurant binnenstapt: ‘Heeft u gereserveerd?’ Je zegt nog net niet dat uw gast eigenlijk niet welkom is als hij of zij niet van tevoren gebeld heeft. Terwijl er in de omgang met uw gasten zó veel goodwill winnen valt!

Het eerste contact met uw gast vindt vaak per telefoon plaats. U noemt de naam van uw restaurant, uw eigen naam en wenst uw gast een goedendag. Heeft u de reservering genoteerd? Dan is het een aanrader om direct te informeren naar eventuele extra wensen. Behoefte aan een speciale zitplaats? Wat sneller dineren vanwege theaterbezoek? Een jarige, of een vegetariër? De aandacht voor uw gast begint al voordat u hem heeft ontmoet.

Fijn dat u er bent!

Bij binnenkomst stellen uw gasten een ‘Fijn dat u er bent’ op prijs. Maar dan wel echt gemeend! Vervolgens is het aan u om uw gasten naar hun tafel te begeleiden. Ook daarbij is aandacht gewenst. Is het een verliefd stelletje, dat graag lekker rustig samen zit? Of een gezin met kinderen, die na het eten misschien wel eens héél snel iets te spelen zouden willen?

Tijdens het dineren

Aan tafel bereikt het effect van goed contact zijn hoogtepunt. De vraag ‘of alles voldoende is’ kunt u vaak ook zelf al invullen, door een paar minuten na het uitserveren van de gerechten de schaaltjes te checken. Laat een gast juist iets staan? Ook dan is even informeren naar de reden vaak wenselijk.

Extra in de watten

Vaak zie ik dat na het uitserveren van het hoofdgerecht alle aandacht van bediening wegvalt. Terwijl dat juist een fase is om extra omzet te scoren én uw gast extra in de watten te leggen. Kan ik u nog een glaasje wijn inschenken? Had u nog wat extra groente gewenst? Later biedt u nog de dessertkaart aan, eventueel een digestief of de koffiekaart.

Tot ziens

Pas daarna volgt het moment waarop er gegarandeerd contact is: afrekenen. Een opgeruimde betaalomgeving (PIN), het aangeven van de jas en de uitgesproken wens op een spoedig weerzien. Het zijn allemaal kleine signalen waarmee u aangeeft uw gast te waarderen. En vice versa. Wedden dat u uw gast weer terugziet?

Terug naar Columns