Scoor met lucht op het menu!

Albert Tielemans klein

Albert Tielemans - De menukaart is het visitekaartje van een horeca-gelegenheid. Is deze schoon, handzaam en overzichtelijk? Of is hij versleten, plakkerig en lastig te lezen? Het maakt in de beleving van uw gast een wereld van verschil. Ook een belangrijk ingrediënt van een menukaart: lucht. Een overvolle lijst gerechten is eerder benauwend dan verrijkend.

Laatst was ik te gast in een bekend sterrenrestaurant. Op de kaart stonden 6 voorgerechten, 6 hoofdgerechten en 6 nagerechten. Dat is wat mij betreft meer dan genoeg! Er was keuze uit vlees, vis, gevogelte en vegetarisch en eigenlijk was álles lekker. Mij gaf het een gevoel van rust. Drie keer 6 keuzes, op een overzichtelijke en logische manier gepresenteerd op een handzame menukaart. Gemak en beleving, dat is wat een klant wil. Niet meer en niet minder.

Veel voordelen

Een beperkte menukaart heeft veel voordelen. Het voorkomt paniek bij klanten die moeilijk kunnen kiezen, maar het heeft daarnaast positieve invloed op de kwaliteit van uw gerechten. Minder gerechten betekent minder voorraad in de keuken en dus meer ruimte (letterlijk en figuurlijk!) om voor vers te kiezen. En dat stellen uw gasten zonder twijfel op prijs.

Prikkels

Een ander voordeel: u kunt uw kaart regelmatig veranderen. De hardlopers blijven natuurlijk staan, maar voor de gerechten die u vandaag niet in het menu opneemt, is morgen misschien wél plek. Zoals seizoensgerechten bijvoorbeeld. Op die manier blijft u uw gasten én uw personeel prikkelen. Uw gasten weten dat ze iedere keer positief verrast worden. En uw kok heeft de kans om continue te vernieuwen en aan nieuwe gerechten te werken.

Sfeertest

Als culinair adviseur zie ik veel menukaarten. Goede, maar ook minder goede. Daarom geef ik u graag nog een paar tips mee. Een aparte lunchkaart, ijskaart of drankenkaart? Niet doen. Eén mooie menukaart leest wel zo prettig. Zorg wel voor een duidelijk en leesbaar lettertype. Doe daarvoor de sfeertest en kijk of de menukaart ook bij kaarslicht goed te lezen is. En check altijd de spelling van uw gerechten en ingrediënten, voor mij vaak een bron van ergernis. Op die manier zet u uw menu pas écht op de kaart. Punt.

Handige tip

Spelfouten op menukaarten vormen vaak een ware bron van ergernis. Capucinno, caramelsaus of safraan zijn helaas geen uitzondering. Bent u geen held in spelling? Laat uw menukaart dan altijd controleren. Er zijn zelfs bedrijven die tegen een kleine vergoeding uw menukaart nalopen of vertalen.

> Laat uw menukaart controleren op spelling

Terug naar Columns