Visser, gebruik je emotie!

Ron Koks

Ron Koks - De Nederlandse visserij staat onder druk. Veel van 'onze' vissers hebben moeite het hoofd boven water te houden en een gezonde boterham te verdienen aan de visvangst. Maar hoe kan dat? En is het eerlijk om met de beschuldigende vinger te wijzen naar de kweekvis uit Azië, zoals pangasius en tilapia? Niet helemaal. Een betere toekomst ligt voor een groot deel bij de vissers zelf.

De moderne visser past zijn strategie aan op een veranderende markt. Dat betekent bijvoorbeeld dat hij zijn traditionele 'visagenda' overboord gooit en zijn vangst gericht afstemt op de wensen van de eindgebruiker. Luisteren naar de klant is de enige manier om te overleven. Volgens dat inzicht ontstaan overal in Europa samenwerkingsverbanden. Groepen vissers verenigen zich, zorgen dat zij de wensen van hun afnemers kennen en gaan daarna gericht de zeeën op. Inktvis, schelvis, makreel, rode poon, noem maar op. Ze vangen de vis waar vraag naar is, op de wijze die de markt verlangt. En dat werkt.

Gouden combinatie

Een mooi voorbeeld is de Nederlandse familie Melissant, die sinds 1971 Vissersbedrijf Melissant & Zonen runt. Vandaag de dag zijn broers Wim en Cornelis de drijvende kracht achter het familiebedrijf, dat wekelijks de zee op gaat met hun schip, de GO1 'Wouter Adriaantje'. De familie Melissant werkt nauw samen met groothandelaren en eindgebruikers, zodat ze precies weten wanneer ze hoeveel van welke soort vis moeten vangen. Oftewel: de visser heeft kennis van de zee, de groothandelaar of horeca-ondernemer van de markt. Een combinatie van die 2 is goud waard.

Goedkoop en doeltreffend

Ook voor wat betreft de vistechniek is de familie Melissant een voorbeeld. Visvangst vindt op traditionele wijze plaats, maar de vissers zijn wel met hun tijd meegegaan. Het resultaat is de flyshoot-techniek, waarbij lijnen (zegentouwen) over de bodem slepen en stofwolkjes veroorzaken. De opgeschrikte vissen worden vervolgens naar de netopening gedreven en gevangen. Flyshootvissen is goedkoop, milieuvriendelijk en doeltreffend, want alleen de sterkste en mooiste vissen worden gevangen.

Emotie inzetten

Vissen is volop emotie en ik ben de laatste om te beweren dat het beroep van visser gemakkelijk is. Maar om vandaag de dag succesvol te zijn, is het belangrijk dat de visser zich niet laat leiden door emotie, maar die emotie inzet om de markt te leren kennen. Zodat 'de' markt weer ‘zijn’ markt wordt.

Terug naar Columns