Zijn we wel kritisch genoeg?

Albert Tielemans klein

Albert Tielemans - Stoort u zich ook zo aan slordigheden in restaurants? Aan aangeslagen glazen, kandelaars met kaarsvet en bediening die zich na het serveren van het hoofdgerecht niet meer laat zien? Voor veel horecaondernemers zou het een eye-opener zijn als ze hun eigen zaak eens door de ogen van een gast zouden bekijken. Kritisch dus! Dat kan verrassend veel nuttige informatie opleveren.

Er zijn veel factoren (vaak kleine dingen) die een rol spelen bij het creëren van de juiste sfeer. Dat niet weggewerkte elektriciteitssnoer of die stoffige plant maakt een gerecht niet minder goed, maar het geeft wél aan dat de gast op een plek zit waar de restauranteigenaar zelf blijkbaar al een tijdje niet meer geweest is. Met andere woorden: zonder dat hij het weet, mist zijn gast een belangrijk element van een avondje uit. Aandacht.

Mijn vingers jeuken

Als culinair adviseur kom ik in veel horecagelegenheden. Ik kan u vertellen dat mijn vingers vaak jeuken! Smoezelige menukaarten, onbeleefde bediening, vuile tafelranden, verstopte zout- en pepervaatjes, (te) lang wachten op de rekening – en zo kan ik nog wel even doorgaan. Misschien herkent u deze voorbeelden, vanuit uw eigen bezoeken aan horecagelegenheden. Uiteindelijk kosten zulke zaken de ondernemer geld, terwijl hij zó gemakkelijk (en voor hetzelfde geld) meer kwaliteit kan bieden!

Dubbele winst

Een restaurant op orde hebben is een kwestie van een continue kritische blik. Daarnaast kan iedere ondernemer ook actief werken aan aandacht. Een tip die ik wel eens geef: serveer eens wat minder groente en aardappeltjes bij het hoofdgerecht. In plaats daarvan informeert u na een paar minuutjes aan tafel wie er nog wat extra wil. Het mes snijdt in dat geval aan 2 kanten. Uw gasten zullen die service op prijs stellen én u voorkomt verspilling. Immers, u serveert alleen de gasten die aangeven inderdaad nog wat te lusten. Simpel toch?

Blijf scherp!

De conclusie is dat in de spiegel kijken spannend is, maar veel kan opleveren! Wijs uw collega-ondernemer dus op de steekjes die hij laat vallen. Als u dat opbouwend doet, pikt een professional die tips meteen op. Als we de 'missers bij de buurman' daarna ook even in onze eigen zaak checken, blijven we allemaal lekker scherp. Neem van mij aan: uw gasten zijn het al.

Terug naar Columns