Eindeloos variëren met fruits de mer

"Over fruits de mer raak ik niet uitgesproken. Het zijn stuk voor stuk prachtige producten", vertelt Ron Koks (national accountmanager SmitVis). Ron is van mening dat er voor iedere horecaondernemer kansen liggen om zijn gasten extra te verwennen met al het lekkers uit de zee. Zeker nu Sligro een unieke manier van presenteren heeft gelanceerd: fruits de mer in een speciaal ontwikkelde boot van polystyreen.

Met de polystyreen (piepschuim) boten heeft Sligro een slim concept geïntroduceerd om fruits de mer op een eigentijdse, onderscheidende wijze te presenteren. De boten zijn er in 3 maten, voor twee -, vier- en zespersoons presentaties. Samen met decoratief zeewier, scherfijs én natuurlijk de mooiste schaal- en schelpdieren staat dat garant voor volop genieten.

Smakelijk en compleet

Het fruits de mer-assortiment van Sligro is even smakelijk als compleet. Van gamba’s tot oesters, van scheermessen tot vongoles en van crab claws tot onze eigen Hollandse garnalen – het is er allemaal. “En het mooie is: je kunt het zo eenvoudig of luxe maken als je zelf wilt”, aldus Ron. “Iedere horecaondernemer kiest zijn eigen samenstelling.”

Ideaal voor te bereiden

De polystyreen bootjes zorgen niet alleen voor uitstraling, maar ook voor praktisch gemak. De horecaondernemer kan zijn fruits de mer-gerechten namelijk uitstekend voorbereiden. Ron: “De mise en place doe je op een rustig moment. Je richt de boot in, kleedt hem aan en zet hem in de koeling, tot het moment van presenteren. Een tip: serveer de fruits de mer met finger bowls, zodat gasten hun handen kunnen reinigen. De échte smaakbeleving krijg je namelijk pas als je met je vingers eet.”

Kwaliteit staat voorop

Sligro hecht grote waarde aan de kwaliteit van al haar producten. Voor fruits de mer betekent dit dat alle schelpdieren nog eens extra verwaterd worden zodra ze eenmaal in Nederland zijn. Ron legt uit: “We werken met een levend natuurproduct. Wanneer je iets uit de zee haalt, bestaat de kans dat er zand in zit. Wij verwateren de producten daarom nóg eens in speciale bassins, om ze zo schoon mogelijk aan te kunnen bieden. Bijkomend voordeel is dat de producten daardoor een extra revival krijgen, wat de kwaliteit en houdbaarheid weer ten goede komt.”

Dúrven presenteren

Ron voorspelt horecaondernemers die zorgvuldig aandacht aan hun fruits de mer besteden, positieve reacties van klanten. “Ik zeg het wel vaker, het product is slechts een deel van de beleving. Natuurlijk moet het product 100% kloppen, maar ook belangrijk zijn de presentatie én het verhaal eromheen. Beleving is een totaalconcept. In mediterrane landen zijn ze er heel ver mee, in Nederland kiezen we vaak voor een we wat behoudendere presentatie. Ik zou zeggen: dúrf te presenteren. Het echte genieten begint al vóór het eten.”

Wijnsuggestie

Tip: bij fruits de mer is een goede witte wijn aan te bevelen, maar natuurlijk ook Champagne. Kies bijvoorbeeld voor een lichtgekoelde Chablis of een prachtige Pouilly Fumé. Succes verzekerd!

Terug naar themapagina: Schaal- en schelpdieren

Terug naar Reportages