Gezonde dippers

Gezonde dippers

Ga je voor gezelligheid en gezond. Dan kan je met brood of groenten lekker dippen aan tafel. Een leuke vorm van shared dining. Er zijn veel meer mogelijkheden om te dippen dan bijvoorbeeld aioli. Er zijn veel meer mogelijkheden om je gasten gezond te verrassen.

Dippen met labne

Van uitgelekte yoghurt, kruiden, specerijen en noten maak je in een handomdraai de hartige, Libanese yoghurtdip labne. Zet meerdere varianten op tafel en serveer er reepjes platbrood bij om lekker mee te dippen.

Basisrecept

Roer door 1 liter dikke yoghurt (bij voorkeur Griekse of Turkse yoghurt met 10% vet) 5 gram zout en 2 teentjes geblancheerde en fijngehakte knoflook. Spoel een theedoek goed uit en hang deze in een bolzeef boven een kom. Schep de yoghurt erin en knoop de doek dicht. Laat de yoghurt 6 uur in de koeling uitlekken. Schep de dikke yoghurt uit de doek en serveer met één van de toppings.

Labne


Varieer met diverse toppings

  • Met gegrilde aubergine (baba ganoush), kappertjes, peterselie-olie en verse oregano.
  • Met granaatappelpitjes, sumak, gedroogde rozenblaadjes en frisgroene olijfolie.
  • Met stukjes geroosterde hazelnoot, za’atar, basilicumcress en milde olijfolie.
Gezonde dippers

Groentendippers

Naast brood kan je ook met groenten dippen. Een gezond alternatief voor gefrituurde hapjes. Met een mooi woord noem je dit ook Crudité. Ook op de brunchtafel is dit een kleurrijke blikvanger. Behalve courgette en bleekselderij zijn ook komkommer, rode biet, asperges, paprika en rettich echte topdippers.

Terug naar Reportages