Wijnarrangement header

Het wijnarrangement

De meeste wijnomzet komt tegenwoordig uit wijnarrangementen, ondanks een vaak indrukwekkende wijnkaart. Dit blijkt uit gesprekken met horecaondernemers en sommeliers. Het wijnarrangement is daarnaast bijzonder belangrijk in de totaalbeleving van de gast. Drie vinologen van Sligro gingen op zoek naar ideale arrangementswijnen.

het proefteam

Gasten zijn meer en meer geïnteresseerd in wijn. Dat merkt u het best in de midden- en topklasse restaurants die naast à-la-cartegerechten ook een menu aanbieden. Door een menu goedkoper te maken dan losse gerechten op de kaart, worden gasten gestimuleerd het drie-, vier- of vijfgangenmenu te bestellen. Gevolg, bijna iedereen kiest voor het menu. En bestelt de gast een menu, dan kiest hij daar vaak een wijnarrangement bij.

Wijn-spijs combinatie

De prijs is niet altijd doorslaggevend bij de keuze voor een wijnarrangement. Veel gasten kiezen het arrangement omdat ze graag bij elke gang een passende wijn drinken. Een wijn die goed gaat bij de eerste gang, past wellicht minder goed bij gang 2 en 3.

De prijs is niet altijd doorslaggevend bij de keuze voor een wijnarrangement

Het gerecht analyseren

Om een passende wijn bij een gerecht te selecteren, moet u het gerecht analyseren. Welke smaken zitten erin? Aards, citrus, elegant van smaak of juist geconcentreerd? Hoe ligt de verhouding zoet, zuur, bitter? Op basis van het profiel van het gerecht probeert de sommelier een wijn te kiezen die een vergelijkbaar profiel heeft. Dat werkt in de meeste gevallen het best.

wijn inschenken

Opbouw van het arrangement

Soms past een wijn met een afwijkend smaakprofiel beter bij een gerecht. Een droge champagne is bijvoorbeeld heerlijk bij vette oesters. Zijn er meerdere wijnen die goed passen bij een gerecht? Kijk dan niet alleen naar de prijs, maar ook naar de opbouw van het arrangement. Van licht naar zwaar en van wit naar rood.

Verras uw gast

Probeer bovenal te verrassen en laat uw gast iets proeven dat hij nog niet kent. Een onbekende wijn van een onbekende druif, uit een onbekende streek of met een bijzonder verhaal. Verdejo is bijvoorbeeld een relatieve nieuwkomer in het rijtje druiven en daarom interessanter voor een arrangement dan de zoveelste Chardonnay.

Bekijk het totale kostenplaatje

Prijs blijft belangrijk, maar kijk wel naar het totale kostenplaatje van het arrangement. Normaal calculeert u van inkoopprijs naar verkoopprijs. Voor het wijnarrangement werkt het net andersom.

wijn ruiken

Eerst bepaalt u wat de marge moet zijn op de verkoopprijs. Wat overblijft is het totale inkoopbudget en moet worden verdeeld over de verschillende wijnen in het arrangement. Kost de ene wijn wat meer, dan moet de andere wat minder kosten. Zo kunt u toch die mooie, maar wat prijzige dessertwijn in het arrangement schenken. Mits de rode wijn maar wat goedkoper is. Let wel, goede én goedkope dessertwijnen bestaan niet, goede en goedkope rode wijnen wél!

Sligro’s expertise

Hulp nodig bij het samenstellen van een aantrekkelijk wijnarrangement om uw gasten mee te verrassen? Op zoek naar een leuk verhaal bij een bepaalde wijn? Of moeite om het juiste prijskaartje aan het arrangement te hangen? Elke Sligro-vestiging heeft een wijnspecialist die u graag helpt met een passend en deskundig advies.

Terug naar Reportages