Vegetarisch

Vegetarisch eten: feestelijk vegetarisch op tafel

Vegetarisch eten is in opkomst. Nederland telt ongeveer een miljoen vegetariërs en nog veel meer flexitariërs. Dit zijn mensen die niet dagelijks vlees willen eten. Een grote doelgroep die volop kansen biedt voor de horeca. Verras uw gasten met vegetarische gerechten. Super feestelijk!

Eindeloze mogelijkheden

Vegetarisch eten is helemaal niet saai of voorspelbaar. De mogelijkheden zijn juist eindeloos. Zo zijn peulvruchten rijk aan eiwitten, B-vitamines, voedingsvezels, ijzer en andere mineralen. Kortom, prima vleesvervangers. Een portie vlees van 100 gram staat voor 75 gram peulvruchten.

peulvruchten

Populaire peulvruchten in een vegetarisch recept zijn:

  • Sperziebonen
  • Sojabonen
  • Linzen
  • Haricots verts
  • Bruine bonen
  • Sugarsnaps

Vegetarische recepten met soja

Sojabonen worden veel gebruikt in vleesvervangers, zoals tempé en tofu. Soja bevat namelijk veel voedingsstoffen die ook in vlees zitten. Tempé is gemaakt van zachtgekookte sojabonen, tofu van gemalen sojabonen. Beide zijn neutraal van smaak. Marineer, grill of rook ze voor wat extra cachet.

Vegetarisch eten is trendy

Steeds minder mensen eten vlees, vanwege de kosten, gezondheid en milieu. Bovendien smaken vleesvervangers steeds beter. Daarom is vegetarisch vlees een van de grote trends, zo blijkt uit onderzoek.

Combineren

Groenten zijn onmisbaar in een vegetarisch recept. Elke groente heeft zijn eigen specifieke smaak, kleur, textuur en voedingswaarde. Combineer meerdere groenten en bereidingswijzen voor een verrassend resultaat. Lekker als vegetarisch voorgerecht of bijgerecht zijn:

Populaire groenten in de vegetarische keuken

  • Gefrituurde groenten (broccoli, pompoen, courgette)
  • Stamppot (venkel, pastinaak, knolselderij)
  • Avocado
  • Paddenstoelen
  • Schorseneren
  • Rode biet
vegetarisch gerecht

Granen en noten

Granen en noten zijn populair in vegetarische recepten. Graanproducten bevatten veel gezonde voedingsstoffen. Graan is dan ook een prima basis voor een compleet gerecht. Net als noten, pijnboompitten en zonnebloempitten. Deze leveren voldoende ijzer en redelijk veel vitamine B1. Een extraatje met een bite. De ideale toevoeging aan je vegetarische recept!

Winstgevend

Vegetarisch eten is lekker én voordelig. Onderzoek toont aan dat het beter is voor het milieu en voor de winstmarge van restaurants. Geheel vegetarische gerechten zijn 69% minder milieubelastend en hebben een 42% hogere winstmarge dan vleesgerechten!

Saus

Vegetarische gerechten laten zich goed combineren met de heerlijkste sauzen. Bijvoorbeeld op basis van groentebouillon, crème fraiche, thee of roquefort. Maar ook met een traditionele hollandaisesaus zijn veel variaties mogelijk.

Terug naar Reportages