Vullen of voeden

Vullen of voeden: voor een gezonde sportkantine

Wilfred Genee kan het niet vaak genoeg herhalen: iedereen maakt iedere dag opnieuw de keuze tussen vullen of voeden. Kiezen we voor de ouderwetse vette hap of geven we gezonde voeding en snacks een kans? Bij Sligro steunen we het ‘Vullen of voeden’-concept van televisiepresentator Wilfred Genee van harte. Bovendien voert Wilfred helemaal geen kruistocht tegen frikandellen en bitterballen, maar hij laat vooral zien hoe het ánders kan.

Wilfred (vooral bekend van RTL7-programma Voetbal International) vluchtte naar eigen zeggen al meerdere voetbalkantines uit toen hij zijn Balletje Breed, Turkse pizza of meergranentortilla probeerde op de kaart te krijgen. Afblijven van onze gezelligheid, schreeuwden woedende sporters hem na. Maar dat is nou juist het grote misverstand: Wilfred wil het alleen maar gezelliger maken…

Vette hap blijft

“Waar het mij om gaat, is dat je de bezoekers van sportkantines een keuze moet bieden. Volwassenen, maar zeker ook kinderen. Hoe kun je je kind nu leren gezond te eten als er in de kantine alleen maar ongezonde producten te koop zijn? Let wel, ik wil de vette hap niet weghalen, ik wil graag gezonde dingen aan de sportkantine toevoegen.”

Balletje Breed

Dat doet Wilfred met een mooi arsenaal aan gezonde snacks. Neem het balletje breed, ontwikkeld door chefkok Robert Kranenborg. “Die hebben we vier, vijf keer terug de keuken in gestuurd voordat we tevreden waren. Maar nu is hij echt ver-schrik-ke-lijk lekker. Thuis eten we hem iedere week.”

Balletje Breed: vol van smaak

De basis van het Balletje Breed (het bekendste voorbeeld uit de Vullen of Voeden-range) is een prachtige hamburger, gemaakt van 100% Nederlands rundvlees. Geen fokvee, de runderen kunnen hun hele leven lang vrij rondlopen. Verder zijn aan de burger geen E-nummers, smaakversterkers, conserveringsmiddelen of andere productverbeteraars toegevoegd. Puur natuur dus! “En dat proef je”, vindt Aljen Reurink, culinair adviseur van Sligro Zwolle. Dit is nog eens een écht product. Vol van smaak, met een mooie bite, heerlijk!”

Nationale queeste

Voor Wilfred, die zijn persoonlijke uitdaging zag uitgroeien tot een nationale queeste, klinkt het als muziek in de oren. “En het geldt ook voor de wraps, smoothies, pizza’s, noem maar op. Stuk voor stuk heel erg lekker. Maar het is bepaald geen appeltje-eitje om mijn gerechten op de kaart in de voetbalkantine te krijgen, dat kan ik je vertellen. Het is een moeilijke wereld, die heel erg hangt aan bier en bitterballen. Daarom is de steun van zo veel rolmodellen ook zo belangrijk.”

Grote namen

Steeds meer grote namen scharen zich namelijk achter Vullen of Voeden, zoals Jamie Oliver en Anky van Grunsven. Ook Johan Derksen zorgt voor veel uitstekende publiciteit. Johan gelooft niet dat Wilfred in zijn missie slaagt (voor het einde van het seizoen 50 gezonde sportkantines) en sloot zelfs een weddenschap af. Lukt het Wilfred wél, dan neemt Johan hoogstpersoonlijk plaats in de keuken van de gezondste sportkantine van Nederland.

Ook Sligro staat vierkant achter het Balletje Breed en de gezonde wrap. We zijn er bijzonder trots op dat we alle producten uit de Vullen of Voeden-lijn in ons assortiment hebben opgenomen.

Op de eerste rij

En Wilfred? Die reist fanatiek het land door, om clubs te overtuigen van het belang van een gezond alternatief. “Dit is geboren uit een intrinsieke motivatie van mijn vrouw Lili en mij, toen onze dochter werd geboren. Er bestaat geen absolute waarheid, maar gezond verstand leert ons wel dat groenten, fruit en water beter zijn dan de vele bewerkte producten die we eten. Ik kan me een aarzeling best voorstellen, maar tegelijk voorspel ik dat die omslag er zeker gaat komen. Dan kun je toch beter op de eerste rij zitten?”

Tijdens een bijeenkomst bij Sligro Zwolle vertelde Wilfred zijn verhaal aan een kleine 100 vertegenwoordigers van sportverenigingen. Zij hoorden hem aan (soms met opgetrokken wenkbrauwen maar minstens zo vaak met instemmende knikjes), proefden de gerechten en wisselden ervaringen uit.

Grote hit: dit zijn de reacties van sportkantine's

‘De kroket en friet hoeven er niet uit, maar wij bieden onze bezoeker daarnaast graag een gezond product aan. Vooral het Balletje Breed is een grote hit. Het is absoluut een blijvertje.’
(Marjon Boiter, secretaris van v.v. Gasselternijveen)

Omzet verhoogd

‘Wat we ook maken: het gaat op. De omzet van onze keuken is duidelijk verhoogd sinds we met gezonde producten zijn gaan werken. Maar: neerzetten alleen is niet genoeg. Ga rond en laat je gasten proeven!’
(Gabriëlle Rack, inkoop ASC Nieuwland, Amersfoort)

Klein beginnen

‘Je kunt zo klein beginnen als je zelf wilt. Wat ijsbergsla en tomaatjes in de koeling, of misschien een gezonder broodje? Op die manier hoef je het roer niet ineens om te gooien, maar kun je tóch iets doen.’
(Edith van Belzen, voorzitter kantinecommissie SV Zwolle)

Lekker en zó klaar

‘Natuurlijk spelen we graag in op gezonde voeding, maar we werken wél met vrijwilligers. Iedereen moet het kunnen maken. De wrap is een interessant product. Smaakt prima, hij is heel lekker en bovendien zó klaar.’
(Peter en Jolanda Venema, kantinebeheerders Be Quick ’28, Zwolle)

Verse smoothies

‘Iedere zaterdagochtend om kwart voor acht staat er jeugd tot 16 jaar fruit te snijden voor verse smoothies. Ze vinden het leuk en doordat ze het zelf maken, kunnen ze hun verhaal weer doorvertellen aan leeftijdsgenoten.’
(Kirsten Bredewoud, vrijwilliger ASC Nieuwland, Amersfoort)

Terug naar Reportages