Wild bij restaurant de Vier Seizoenen

Toen Ton Freriks in 1999 een oude slagerij kocht in zijn geboortedorp Lisse had hij een duidelijke formule voor ogen. Die formule wordt nog steeds uitgedragen in de voormalige slagerij, tegenwoordig bekend als restaurant de Vier Seizoenen. Ton: "Ik hoef geen ster, maar wil wel beter scoren dan het gemiddelde."

In de zaak van Ton geen opgeprikte toestanden, maar wel mooie gedekte tafels met echt linnen en goed glaswerk. "Ik wil geen ingewikkelde gerechten met dure ingrediënten serveren. Wij gaan voor herkenbare smaken van hoge kwaliteit met een verrassende wending."

Seizoenen

Ton beseft dat koken met de producten van het seizoen heel belangrijk is. Samen met goede service zijn dit de pijlers van een goed restaurant. Daarom staan in de lente asperges op de kaart en bevat de zomerkaart fruits de mer.

Ton: "Nu zitten we in het wildseizoen en start ik met wilde eend. Die zijn offi¬cieel al beschikbaar vanaf 15 augustus, maar ik wacht tot oktober. In het begin vind ik de eenden nog te mager. We serveren een viergangen wildmenu, maar ook à la carte heb ik een aantal wildgerechten. In die periode doen we ontzettend veel wild. Bijna alles komt van Ruig, via Sligro."

Ruig

Ruig is de Fresh Partner van Sligro voor gevogelte en wild. Voor Ton is het ideaal dat de lijntjes tussen hem en de Sligro zo kort zijn: "Behalve mijn vaste contactpersoon bij Sligro, heb ik ook direct contact met mijn accountmanager bij Ruig. Zeker één keer per jaar ga ik bij Ruig op bezoek in Oostzaan, dan bespreken we de nieuwe gerechten voor onze kaart. We maken samen afspraken over wat qua prijs en product goed bij mij past, hoe ik het gesneden wil hebben en hoe het aangeleverd moet worden. Dat werkt perfect."

Jezelf blijven

De Nederlandse horeca is de afgelopen jaren zwaar getroffen door de crisis. Veel zaken gingen failliet of verkeren nog steeds in zwaar weer. Sommige restaurants kiezen daarom voor een nieuwe strategie. Ton kiest voor een andere aanpak: "Wij proberen onszelf te blijven. Wij handhaven onze prijzen en proberen ons serviceniveau nog verder te vergroten. En we proberen zo veel mogelijk tegemoet te komen aan de wensen van de gasten. Een speciaal menu of een keuzemenu voor een grotere groep, een gast die na 22.00 uur nog wil eten. Het kan allemaal."

Publiek binden

Tegenwoordig spelen social media een steeds grotere rol. Daarom is de Vier Seizoenen op allerlei media actief. Jaarlijks verstuurt Ton 3 uitgebreide nieuwsbrieven. "En als er een speciaal evenement is, zoals de ‘wijn en spijs-avond’ die we 4 keer per jaar organiseren, dan krijgen alle mensen daarover een aparte e-mail", aldus Ton. Ook is de Vier Seizoenen terug te vinden op Twitter en Facebook. Ton: "Promotie kost veel geld, maar ik geloof dat het werkt."

Exposure

Ton probeert steeds nieuwe, leuke acties te bedenken voor zijn gasten. Acties zoals de ‘wijn-en-spijs-avond’ en de ‘Lazy Sunday’ die beiden zorgen voor extra exposure en omzet. De ‘Lazy Sunday’ is een mooi arrangement om een heerlijke zondagmiddag te beleven met allerlei mooie gerechtjes. "Het was een groot succes. Zo'n 60 personen per keer. En dat op een zondagmiddag als je anders nauwelijks omzet hebt. En om 19.00 uur ben ik gewoon weer helemaal klaar voor het diner. Dat ga ik zeker vaker doen."

Terug naar themapagina: Wild en Gevogelte

Terug naar Reportages