Lekkerste aspergeham komt uit Maarssen

Het is een geslaagde primeur geweest voor het Brabants Asperge Genootschap. Op 25 februari was namelijk de allereerste verkiezing van de lekkerste aspergeham van 2013. Een deskundige jury van 5 keurmeesters oordeelde dat Nico Sluis Vleeswaren BV uit Maarssen de titel verdiende. En dat is een mooie opsteker voor Sligro, waar de ham uit Maarssen al jaren verkrijgbaar is.

Nico Sluis - Winnaar lekkerste aspergeham 2013

Directeur Nico Sluis is erg trots als zijn ham als winnaar uit de bus kwam. Met een maximale score van 100 (‘Goud met ster’) troeft hij de nummers 2 en 3 af. “Dit is een grote verrassing”, aldus Sluis. “Aan de andere kant: de kwaliteit van onze vleeswaren is gewoon goed. We doen wel vaker aan wedstrijden mee en scoren altijd hoog.”

Perfecte ham

De 5 onafhankelijke keurmeesters van de jury tonen zich kritisch. De inzenders worden in 4 categorieën en op tientallen subonderdelen beoordeeld. De winnende ham kreeg evenwel geen enkel kritiekpunt. ‘Hij ziet er fraai uit, is goed snijdbaar, ruikt en smaakt goed, is niet te zout of te gerookt en heeft exact de juiste hoeveelheid vet, een belangrijke smaakoverbrenger. Bovendien zijn de smaken van de asperge en de ham aangenaam complementair’, luidt het oordeel.

Roken op berkenhout

Voor Nico Sluis is de uitverkiezing een bevestiging van zijn werk. “Werken aan kwaliteit is vanaf dag één onze filosofie geweest. Het rendement is van ondergeschikt belang. Wij gaan niet voor de grote massa, maar willen de klant laten genieten van de échte smaak van authentieke producten. Zo roken we onze ham bijvoorbeeld altijd op berkenhout en laten we hem minstens 5 dagen rijpen.”

Bezeten van het vak

Het slagersvak is Sluis met de paplepel ingegoten. Zijn vader had een slachterij en vond het geweldig dat zijn zoons al op jonge leeftijd passie voor het slagersvak ontwikkelden. In 1996 richtte Sluis zijn eigen bedrijf op en bouwde dat gestaag uit tot een organisatie van 20 vakmensen. “Eigenlijk is mijn bedrijf gewoon een ambachtelijke slagerij, maar dan in het groot. Wij werken niet anders dan de slager op de hoek en we zijn allemaal bezeten van ons vak. We verkopen eindproducten waar de consument graag voor terugkomt. Voor minder doen we het niet.”

Terug naar Nieuws