Sligro Food Group en Heineken Nederland op weg naar strategische samenwerking

Sligro Food Group N.V. en Heineken Nederland B.V. delen mee dat verwacht mag worden dat overeenstemming zal worden bereikt over een strategische samenwerking op het gebied van logistiek voor bier en cider in Nederland en de verkoop van de overige onderdelen van de Heineken drankengroothandel aan Sligro Food Group.

Als gevolg van deze beoogde samenwerking zal Sligro de logistieke activiteiten van HEINEKEN voor de Nederlandse horeca gaan uitvoeren. Dit betekent dat Sligro het verwerken, opslaan en leveren van bier- en ciderbestellingen door de horeca voor HEINEKEN gaat uitvoeren. Hiermee ontstaat een ‘one stop shop’ voor alle drank, food en non food bestellingen voor de horecaklanten. De uitzondering hierop is het leveren van tankbier wat HEINEKEN zelf zal blijven doen. HEINEKEN zal met deze voorgenomen samenwerking dé partner worden van Sligro op het gebied van bier en cider. Daarnaast zullen in het kader van deze voorgenomen samenwerking de groothandelsactiviteiten van het overige food en non food assortiment waaronder frisdranken, waters, gedistilleerd, wijnen, thee en koffie, worden verkocht door HEINEKEN aan Sligro. Als gevolg van deze transactie zal de groothandelsomzet van Sligro met zo’n € 150 miljoen toenemen. De zelfbedieningsomzet van Sligro en de retailomzet van beide partners vallen hier buiten. Het is de bedoeling dat de voorgenomen samenwerking langdurig zal zijn, met in eerste aanleg een looptijd van 15 jaar. Partijen streven ernaar om de transactie in het najaar af te ronden. Bij de activiteiten van HEINEKEN, gerelateerd aan deze voorgenomen samenwerking, zijn circa 370 mensen betrokken, inclusief mensen die op uitzendbasis bij HEINEKEN werken. Medewerkers met een HEINEKEN-contract die werkzaam zijn in deze activiteiten krijgen de gelegenheid mee over te gaan naar Sligro. Beide partijen verwachten dat de werkgelegenheid voor extern ingehuurde krachten ook grotendeels behouden kan blijven. De komende periode worden de Ondernemingsraden en de vakorganisaties geconsulteerd en zal veel tijd en aandacht worden besteed aan overleg met de betrokken medewerkers.

Koen Slippens, CEO Sligro Food Group:

“Fantastisch dat twee toonaangevende spelers in de foodservice markt elkaar op deze wijze de hand willen geven. Dit is een grote strategische stap voor beide organisaties waarbij we duidelijk kiezen voor kwaliteit en een maximale service aan onze klanten. De mogelijkheid van totaalleveringen is daar een mooi voorbeeld van. Dat efficiencyverbetering en upsell-kansen aantrekkelijke bijkomstigheden zijn maakt deze beoogde samenwerking voor alle stakeholders alleen maar mooier.”

Pascal Gilet, algemeen directeur HEINEKEN Nederland:

“We zien dat de Nederlandse horecamarkt verandert, steeds meer ondernemers bestellen hun producten het liefst bij één leverancier. Met deze voorgenomen samenwerking bundelen we de krachten van beide partijen waardoor we horecaklanten efficiënter en optimaler kunnen bedienen. Door deze samenwerking is HEINEKEN Nederland in staat om zich te richten op de kerncompetenties: het brouwen, verpakken, verkopen en bouwen van bier en cidermerken. Bovendien kunnen we hiermee voorop lopen in de markt. Dit voornemen brengt ook een verandering met zich mee voor de mensen die bij ons werken. Dat realiseren we ons goed en gaan daar met respect, aandacht en zorgvuldigheid mee om. Ook op dat vlak vinden we in Sligro, eveneens een familiebedrijf, een goede partner.”

De samenwerking zorgt voor een vergroting van het klantenbestand voor beide partijen, momenteel bezorgt HEINEKEN op circa 18.000 locaties, Sligro op circa 25.000. Een deel daarvan is momenteel reeds klant bij beide partijen.

HEINEKEN Nederland heeft in Nederland 13 distributiecentra. Sligro heeft 8 bezorgservicevestigingen, plus 3 zelfbedieningsvestigingen van waaruit ook bezorgd wordt in Nederland. Sligro zal direct na afronding van deze transactie de gehele logistieke operatie voor haar rekening nemen. Om de gecombineerde food- en drankenleveringen mogelijk te maken zal Sligro de komende jaren zo’n € 80 tot € 100 miljoen investeren om tot één geïntegreerd ‘state of the art’ distributienetwerk te komen. Sligro.nl, het vernieuwde bestelplatform van Sligro, zal worden gebruikt voor de online bestellingen. Door de voortdurende groei en investeringen van Sligro zullen deze wijzigingen naar verwachting geen negatieve consequenties hebben voor de werkgelegenheid.

Conform de SER-fusiecode zijn de werknemersorganisaties en de SER op de hoogte gesteld. De beide Ondernemingsraden wordt om advies gevraagd. De transactie zal worden aangemeld bij de ACM. Partijen hebben besloten geen nadere mededeling te doen over de overnamesom en de waarde van de contracten.

Terug naar Nieuws