Frisdrank


Creëer meer waarde met frisdrank


Vijf redenen om frisdrank te verkopen:

#1 Frisdrank is de meest gekozen drank in de horeca (53%)
#2 Segment frisdranken groeit jaar op jaar 2,7%
#3 Klant is bereid om 15% meer te betalen voor een mooie serve
#4 Goede marges
#5 Toenemende vraag naar minder alcohol (-20% vs 2000)


Bronnen: Misset Horeca 2017, GfK 2017, Euromonitor 2018

Populair, groeiend en margerijk

Wist je dat frisdrank de meest gekozen categorie binnen food & drink outlets is? Maar liefst 53% van de gasten kiest voor frisdrank als drankje. Groeipotentieel aan elkaar. Het is een hard groeiende, margerijke categorie met een groot aandeel. De toekomstige groei zal voor +/- 85% komen uit ijsthee, water en volwassen fris.

Zet frisdrank op de kaart en haal meer uit je frisdrankomzet! Nieuwsgierig hoe?

Personeel

Personeel

Personeel is de cruciale succesfactor voor het maximaliseren van de gastbeleving en daarmee ook het maximaliseren van de omzet.

Lees meer
Perfect serve

Perfect serve

Je gast optimaal bedienen, helpen de juiste keuze te maken en te verleiden tot iets nieuws. Vergroot hiermee je omzet en winstgevendheid.

Bekijk de video

Optimaliseer je frisdrank assortiment

assortiment

Groei met je kernassortiment

Er zijn verschillende redenen waarom je gasten frisdrank drinken: genieten, hydratatie, energie en voor voeding. Door het aanbieden van een kernassortiment kun je de vraag van de gast voor maar liefst 85% invullen en speel je in op alle mogelijke behoeftes.

Cola's, fruitsmaken, volwassen fris, ijsthee, waters, sappen

Bekijk assortiment
beleving

Onderscheidende frisdranken

Gasten willen een andere beleving dan thuis en zijn op zoek naar een veelzijdig assortiment. 50% staat open om iets nieuws te proberen.
Gemiddelde besteding kernassortiment €2,50 - €2,95
Gemiddelde besteding onderscheidende frisdranken €3,25

Crafted soda's, mocktails, flavoured ice tea, home made ice tea

Bron: Foodstep 2017

Bekijk assortiment

Trends & gastbehoeften

Vergroot de marge door in te spelen op nieuwe gastbehoeften. Je gast zoekt een andere beleving dan thuis. 74% van de gasten wil variatie in smaken en 50% staat open voor iets nieuws. De trends in horeca zijn:

  • Minder alcohol: vraag naar alcohol daalt met 20%, er is een toenemende vraag naar unieke drankjes zonder alcohol
  • Minder calorieën: behoefte aan drankjes met minder calorieën neemt toe
  • Beleving: perfect geserveerde drankjes dragen bij aan een gastbeleving. Een gast is bereid 15% meer te betalen voor een drankje met een unieke perfect serve
minder calorieën

Je marge vergroten met minder calorieën

Speel in op de veranderende gastbehoefte door caloriearme dranken aan te bieden.

Mocktails

Mocktails: unieke beleving zonder alcohol

Ook zonder alcohol kun je alle kanten op. Inspiratie nodig? Ga voor mocktails, craft soda’s, healthy juices, groentesappen, homemade ice tea of een gezonde fresh lemonade. Heerlijk verfrissend voor je gasten die even geen alcohol willen of kunnen drinken. 

Meer over mocktails

Personeel als visitekaartje

Personeel is de cruciale succesfactor voor het maximaliseren van de gastbeleving en daarmee ook het maximaliseren van de omzet. Een belangrijke pijler voor extra transacties is het bieden van goed gastheerschap door gedreven personeel. Maak van je personeel een frisdrankambassadeur en haal meer waarde uit de frisdrankcategorie!

Help je gast met de juiste menukaart de juiste keuze te maken en te verleiden tot iets nieuws.

Creëer een beleving die past bij je outlet en menukaart. Biedt je gast keuze door dranken aan te bieden vanuit een drankenkaart. Tips voor het inrichten van de drankenkaart:

  • Creëer een beleving
  • Vertel het verhaal
  • Laat het product zien

10 gastvrijheidstips

Wees proactief en haal meer uit je gast. Iedere gast is verschillend. Al is elke persoon anders, elke gast die bij jouw zaak binnenkomt wil vriendelijk, snel en goed geholpen worden. Om hieraan te voldoen hebben we 10 tips:

  1. Begroet gasten altijd bij binnenkomst.
  2. Stel je gastvrij op, je bent er voor de gast.
  3. Reageer snel als de gast iets wil bestellen.
  4. Probeer bijverkoop te stimuleren door te adviseren.
  5. Zorg voor een goede hygiëne en uitstraling.
  6. Kijk steeds de zaak rond en vraag proactief of gasten nog iets wensen.
  7. Je bent de ambassadeur van het bedrijf, straal dat ook uit.
  8. Wees enthousiast en energiek.
  9. Neem iedere klacht/opmerking van de gast serieus.
  10. De laatste indruk is sterk bepalend voor het bezoek.

Verhoog de gastbeleving

Je gast optimaal bedienen door ultieme presentatie van de mooiste producten vergroot je omzet en winstgevendheid.

Hiernaast een video die je kunt delen met je personeel om meer frisdrank te verkopen. En om meer waarde te creëren door verrassende serveringen. Deel de video en ga direct aan de slag!

Tafelwater

Tafelwater

Tot 20% meer omzet met tafelwater!

Bij actief aanbieden of neerzetten haal je meer omzet uit water.

Straal kwaliteit uit naar jouw gast door een gekoelde fles tafelwater op een gedekte tafel te plaatsen.

Bekijk assortiment
The Perfect Mix

The Perfect Mix

Verleid je gast met de perfecte mix!

Met de Perfecte Mix geef je de gast:

  • Een unieke beleving
  • Inspiratie
  • Invulling op de trend mixdranken

Realiseer met The Perfect Mix meer transacties en meer marge per transactie!

The Perfect Serve

The Perfect Serve

Onderscheidend vermogen en variatie.

  • Gast is bereid om 15% meer te betalen voor een perfect geserveerde frisdrank
  • In 2021 bestaat 85% van de groei uit ijsthee, water en volwassen frisdrank
Fresh lemonade

Fresh lemonade

Een echte margemaker.

  • Mooi gepresenteerd een eyecatcher voor je gasten
  • Fresh lemonades maken van water echt iets bijzonders
Bekijk concept

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen