Je eigen horecazaak beginnen

Overweeg je een eigen horecazaak te beginnen? Of je nu een sfeervol café, hippe foodtruck of chic restaurant voor ogen hebt, het helpt je om het meteen goed en gestructureerd aan te pakken. Dit stappenplan helpt je om succesvol te starten.

1. Bedenk een sterk concept

Een succesvol restaurant, café of koffiezaak begint met een sterk concept. Wat maakt jouw zaak uniek? Je concept moet aansluiten bij jouw visie op horeca, maar ook bij de vraag in de markt. Doe daarom eerst goed marktonderzoek: wie zijn je potentiële gasten en wat zijn hun behoeften? Werk vervolgens een concept uit dat aansluit bij een (of meerdere) behoeften en doelgroep in de markt.

2. Kies de juiste locatie

Een goede locatie is een belangrijk onderdeel om van je horecazaak een succes te maken. Zoek een locatie voor je zaak die goed aansluit bij je concept. Ben je goed bereikbaar voor je doelgroep en kunnen ze je ook makkelijk vinden? Hoeveel andere horecazaken zijn er in de buurt? Kun je in de toekomst uitbreiden? Allemaal belangrijke factoren om rekening mee te houden.

3. Schrijf een businessplan en regel de financiering

Maak een ondernemingsplan dat inzicht geeft in je concept, doelgroep, concurrentie, omgeving en de financiële haalbaarheid. Een goed businessplan biedt niet alleen houvast bij het ondernemen, je hebt het ook nodig om financiering aan te vragen als dat nodig is. Reken daarom uit hoeveel geld je nodig hebt voor de huisvesting, verbouwing, inventaris, apparatuur, voorraad, marketing en je personeel. Kun je dit betalen vanuit eigen vermogen, zet je een crowdfunding op of vraag je een lening aan bij de bank? Ook leveranciers als Heineken en Sligro kunnen een rol spelen in de financiering, in ruil voor een meerjarencontract.

Opde afbeelding zien we een accountmanager van Sligro in gesprek met een klant van Sligro

9. Reclame maken

Onderscheid jezelf door een logo, huisstijl en website te (laten) ontwerpen. Daarmee geef je jouw horecazaak een professionele en aantrekkelijke uitstraling en dat trekt gasten aan. Vervolgens kun je jouw zaak promoten op social media en in lokale media. Heb je moeite met posts verzinnen voor social media, bekijk dan de training Social media content maken met AI. Zet je zaak ook op Google Mijn Bedrijf, overweeg advertenties, deel flyers uit of stuur een persbericht rond om te laten weten dat er een nieuwe toffe horecazaak start.

horecameubilair - de foto is een inspiratiebeeld van horecameubilair

Advies nodig?

Er komt heel wat kijken bij het starten van je eigen horecaonderneming. Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Sligro denkt graag met je mee. Door onze jarenlange ervaring met alle soorten horecaondernemingen, kunnen we je op alle fronten goed adviseren: zowel over het ondernemerschap, huisvesting, je concept, maar ook over praktische zaken als de juiste (keuken)apparatuur, softwaresystemen en je menukaart.