1. Bedenk een sterk concept
Een succesvol restaurant, café of koffiezaak begint met een sterk concept. Wat maakt jouw zaak uniek? Je concept moet aansluiten bij jouw visie op horeca, maar ook bij de vraag in de markt. Doe daarom eerst goed marktonderzoek: wie zijn je potentiële gasten en wat zijn hun behoeften? Werk vervolgens een concept uit dat aansluit bij een (of meerdere) behoeften en doelgroep in de markt.
2. Kies de juiste locatie
Een goede locatie is een belangrijk onderdeel om van je horecazaak een succes te maken. Zoek een locatie voor je zaak die goed aansluit bij je concept. Ben je goed bereikbaar voor je doelgroep en kunnen ze je ook makkelijk vinden? Hoeveel andere horecazaken zijn er in de buurt? Kun je in de toekomst uitbreiden? Allemaal belangrijke factoren om rekening mee te houden.
3. Schrijf een businessplan en regel de financiering
Maak een ondernemingsplan dat inzicht geeft in je concept, doelgroep, concurrentie, omgeving en de financiële haalbaarheid. Een goed businessplan biedt niet alleen houvast bij het ondernemen, je hebt het ook nodig om financiering aan te vragen als dat nodig is. Reken daarom uit hoeveel geld je nodig hebt voor de huisvesting, verbouwing, inventaris, apparatuur, voorraad, marketing en je personeel. Kun je dit betalen vanuit eigen vermogen, zet je een crowdfunding op of vraag je een lening aan bij de bank? Ook leveranciers als Heineken en Sligro kunnen een rol spelen in de financiering, in ruil voor een meerjarencontract.