Terras
Hoe haal je het maximale uit je horecaterras? Door bijvoorbeeld gebruik te maken van foodconcepten met een hogere marge. Bekijk de tips en assortiment.
Om gasten naar je zaak te trekken, zul je jezelf zichtbaar moeten maken. Dat kan bijvoorbeeld met advertenties in lokale media, maar online zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijkheden:
Je bedrijfswebsite en een herkenbare huisstijl zijn de basis van je online aanwezigheid. Zorg dat deze duidelijk uitstralen waar jouw concept voor staat. Op je website zet je belangrijk informatie zoals een (up-to-date) menukaart, openingstijden en contactgegevens én zorg je dat gasten online kunnen reserveren. Maak ook een Google Mijn Bedrijf-profiel aan. Dan ben je te vinden op Google Maps en gasten kunnen daar ook reviews achterlaten.
Social media is dé plek om jouw gasten te bereiken. Kies de platforms waar je doelgroep actief is. Zo werkt Facebook goed voor het delen van evenementen en nieuws, en je bereikt er een wat oudere doelgroep mee. Via Snapchat en TikTok bereik je juist vooral Generatie Z. En Instagram en Pinterest zijn ideaal om met foodfoto’s en video’s van je keuken gasten aan te trekken en spreken meerdere generaties aan.
Wil je meer omzet uit je social media halen? Er zijn verschillende trainingen waarin je leert hoe je dit aanpakt:
Je hoeft niet helemaal zelf te verzinnen wat voor marketingcontent je online zet. Maak vooral gebruik van het enthousiasme van je gasten. Zij delen maar wat graag foto's en video's op hun social media en maken zo gratis reclame voor jouw zaak. Wil je ze daarin aanmoedigen? Maak je zaak dan 'Instagramwaardig' met een aantrekkelijk en herkenbaar interieur en met fotogenieke gerechten op mooi servies. Extra tip: door je logo te laten drukken op bedrijfskleding, bestekzakjes of servetten staat je bedrijfsnaam ook lekker vaak op de foto. Zo komt je zaak steeds in beeld bij een groeiend publiek.
Nieuwe gasten aantrekken is één ding. Maar hoe zorg je er vervolgens voor dat ze vaker terugkomen, en dat ze je ook aanraden bij vrienden en familie?
De beste manier om je gasten aan je te binden, is natuurlijk om zó'n fijne ervaring te bieden, dat ze maar al te graag vaker terugkomen. Zo'n ervaring is vaak een optelsom van meerdere aspecten, zoals:
In de training ‘De psychologie van hospitality & de kracht van taal’ leer je hoe je een 9+ beleving voor al je gasten creëert door middel van houding, gedrag en taal.
Een effectieve manier om gasten aan je te binden en te laten terugkomen is e-mailmarketing. Verzamel e-mailadressen via je website, social media of met online reserveringen en stuur mails over je nieuwe menu, speciale avonden of geef een extraatje bij een volgend bezoek. Zo blijf je top-of-mind bij je gasten.
Terras
Hoe haal je het maximale uit je horecaterras? Door bijvoorbeeld gebruik te maken van foodconcepten met een hogere marge. Bekijk de tips en assortiment.
Advies voor jouw zaak
Ontvang deskundig advies voor jouw zaak bij Sligro. Van rendement en kostenbesparing tot duurzaam ondernemen.
Menucalculatie
Optimaliseer je menukaart met slimme menucalculatie. Behaal meer winst met tips, tools en advies voor kostenbeheersing in jouw horecazaak.
Prijs bepalen
Hoe bereken je winstmarges en verkoopprijzen voor je horecazaak? Bekijk de formules en rekenvoorbeelden.