Marketing voor de horeca

Een volle zaak met tevreden gasten die veel besteden, dat wil iedere horecaondernemer. Maar hoe trek je die gasten aan, hoe stuur je ze richting een hogere gemiddelde besteding en hoe zorg je dat ze terugkomen? Dat begint met de juiste marketingaanpak.

Begin met een marketingplan

Voordat je aan de slag gaat met een website, social media of andere manieren van reclame maken, is het belangrijk om een duidelijke marketingstrategie te hebben. Bepaal eerst:

  • Wat maakt jouw zaak uniek?
  • Welke doelgroep wil je aanspreken?
  • Wat wil je bereiken met je marketing?
  • Welke marketingmiddelen ga je daarvoor gebruiken?

Stel vervolgens concrete doelen, zoals ‘20% meer reserveringen in het laagseizoen en/of op rustige dagen’ of ‘15% hogere gemiddelde besteding’. Zo kun je later meten of je marketingaanpak genoeg oplevert.

Marketingplan schrijven

Zorg voor zichtbaarheid

Om gasten naar je zaak te trekken, zul je jezelf zichtbaar moeten maken. Dat kan bijvoorbeeld met advertenties in lokale media, maar online zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijkheden:

Eerst de basis: je website en online vindbaarheid

Je bedrijfswebsite en een herkenbare huisstijl zijn de basis van je online aanwezigheid. Zorg dat deze duidelijk uitstralen waar jouw concept voor staat. Op je website zet je belangrijk informatie zoals een (up-to-date) menukaart, openingstijden en contactgegevens én zorg je dat gasten online kunnen reserveren. Maak ook een Google Mijn Bedrijf-profiel aan. Dan ben je te vinden op Google Maps en gasten kunnen daar ook reviews achterlaten.

Kies de juiste social media

Social media is dé plek om jouw gasten te bereiken. Kies de platforms waar je doelgroep actief is. Zo werkt Facebook goed voor het delen van evenementen en nieuws, en je bereikt er een wat oudere doelgroep mee. Via Snapchat en TikTok bereik je juist vooral Generatie Z. En Instagram en Pinterest zijn ideaal om met foodfoto’s en video’s van je keuken gasten aan te trekken en spreken meerdere generaties aan.  

Wil je meer omzet uit je social media halen? Er zijn verschillende trainingen waarin je leert hoe je dit aanpakt:  

  • Social Media Strategie: leer hoe je een sterke strategie neerzet
  • Foodfotografie: leer de mooiste foto's van je gerechten maken
  • TikTok en Short Video’s: leer welke content goed werkt op TikTok én hoe je goede korte video’s maakt

Maak je zaak fotowaardig

Je hoeft niet helemaal zelf te verzinnen wat voor marketingcontent je online zet. Maak vooral gebruik van het enthousiasme van je gasten. Zij delen maar wat graag foto's en video's op hun social media en maken zo gratis reclame voor jouw zaak. Wil je ze daarin aanmoedigen? Maak je zaak dan 'Instagramwaardig' met een aantrekkelijk en herkenbaar interieur en met fotogenieke gerechten op mooi servies. Extra tip: door je logo te laten drukken op bedrijfskleding, bestekzakjes of servetten staat je bedrijfsnaam ook lekker vaak op de foto. Zo komt je zaak steeds in beeld bij een groeiend publiek.

Verleid en bind je gasten

Nieuwe gasten aantrekken is één ding. Maar hoe zorg je er vervolgens voor dat ze vaker terugkomen, en dat ze je ook aanraden bij vrienden en familie?

Verleid je gasten met neuromarketing

Wist je dat 95% van onze beslissingen onbewust zijn? Door de juiste prikkels te geven, kun je gasten subtiel beïnvloeden in hun keuzes: neuromarketing heet die tactiek. Een paar handige neuromarketingtips voor je horecazaak:

De juiste sfeer

  • Door drie of meer zintuigen tegelijk te prikkelen, spreek je verschillende delen van de hersenen aan en groeit de betrokkenheid van je gast. Presenteer bijvoorbeeld bepaalde gerechten aantrekkelijk op je kaart of op krijtborden (zien), zorg voor een aangename geur in je horecazaak (ruiken) en laat je gast kleine hapjes proeven.
  • Rustige muziek creëert een huiselijke sfeer waarin gasten langer blijven zitten, snelle muziek zorgt juist voor een snellere doorlooptijd. Denk goed na welk effect je met de muziek wil bereiken.
  • Een zwaardere menukaart koppelen gasten aan kwaliteit waardoor je meer kunt vragen.

Een slimme menukaart

  • Plaats je belangrijkste items rechtsboven, daar kijken gasten als eerste
  • Laat het €-teken weg bij prijzen
  • Beschrijf de smaken en geuren van gerechten

Precies weten welke vormen van neuromarketing geschikt zijn voor jouw zaak en hoe je de keuze van je gasten subtiel kunt sturen?

Eigenaar in gesprek met AM Sligro

Overtref de verwachtingen van je gasten

De beste manier om je gasten aan je te binden, is natuurlijk om zó'n fijne ervaring te bieden, dat ze maar al te graag vaker terugkomen. Zo'n ervaring is vaak een optelsom van meerdere aspecten, zoals:  

  • goed (ingewerkt) en oplettend personeel dat goede service biedt  
  • goede kwaliteit eten en drinken en de juiste prijs-/kwaliteitverhouding, zodat de gast voelt dat hij waar voor z'n geld krijgt
  • de juiste sfeer, passend bij je doelgroep

In de training ‘De psychologie van hospitality & de kracht van taal’ leer je hoe je een 9+ beleving voor al je gasten creëert door middel van houding, gedrag en taal.

Blijf in beeld met e-mailmarketing

Een effectieve manier om gasten aan je te binden en te laten terugkomen is e-mailmarketing. Verzamel e-mailadressen via je website, social media of met online reserveringen en stuur mails over je nieuwe menu, speciale avonden of geef een extraatje bij een volgend bezoek. Zo blijf je top-of-mind bij je gasten.

Stap voor stap je marketing verbeteren

Om gasten naar je zaak te trekken, zul je jezelf zichtbaar moeten maken. Dat kan bijvoorbeeld met advertenties in lokale media, maar online zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijkheden.

Je hoeft niet meteen te starten met een grote marketingcampagne om je zaak in de spotlight te zetten. Begin klein met je marketingaanpak en bouw het stap voor stap uit. Start bijvoorbeeld met een goede website en één socialmediakanaal. Experimenteer en meet wat werkt voor jouw zaak. En schakel vooral medewerkers in die affiniteit hebben met social media. Zo betrek je ze bij je zaak én laat je zien dat je ze waardeert. 

Begint het je te duizelen? Als je niet weet waar te beginnen, is de ZiN-training ‘Social Media Strategie’ een mooi startpunt. Of pak het meteen grondig aan en volg de leerlijn Marketing, met maar liefst 11 trainingen die je marketingskills laten groeien.

Eigenaar restaurant in gesprek met AM van Sligro

Ook interessant voor jou?

  • Terras

    Hoe haal je het maximale uit je horecaterras? Door bijvoorbeeld gebruik te maken van foodconcepten met een hogere marge. Bekijk de tips en assortiment.

  • Advies voor jouw zaak

    Ontvang deskundig advies voor jouw zaak bij Sligro. Van rendement en kostenbesparing tot duurzaam ondernemen.

  • Menucalculatie

    Optimaliseer je menukaart met slimme menucalculatie. Behaal meer winst met tips, tools en advies voor kostenbeheersing in jouw horecazaak.

  • Prijs bepalen

    Hoe bereken je winstmarges en verkoopprijzen voor je horecazaak? Bekijk de formules en rekenvoorbeelden.