Prijs bepalen
Hoe bereken je winstmarges en verkoopprijzen voor je horecazaak? Bekijk de formules en rekenvoorbeelden.
Er zijn verschillende soorten kengetallen voor de horeca, bijvoorbeeld voor producten, huur en winstgevendheid. Binnen die kengetallen wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende type restaurants. Zo heeft een pizzeria gemiddeld een lager kengetal voor de inkoop van producten dan een visrestaurant.
Daarnaast is er verschil tussen de kengetallen van ‘full service restaurants’ (met volledige bediening, bijvoorbeeld fine dining) en ‘limited service restaurants’ (met beperkte service aan tafel, zoals fastfoodrestaurants).
De locatie van je restaurant heeft veel invloed op je financiële succes. Maar hoeveel je kwijt bent aan huur, afschrijving en het onderhoud van het pand moet wel in verhouding staan tot je omzet. Er zijn verschillende kengetallen voor je huisvesting, waaronder je huur, maar ook de totale huisvestingskosten, inclusief onderhoud, energie- en waterverbruik. De kengetallen kunnen variëren afhankelijk van je locatie, de grootte en de staat van onderhoud van je pand.
Personeelskosten vormen een van je grootste uitgavenposten. Maar een medewerker die geld oplevert, mag ook wat kosten. Is jouw personeelskostenpercentage hoger dan het kengetal, stuur dan dus niet alleen bij op het salaris en het aantal personeelsleden dat je in dienst hebt, maar ook op hun betrokkenheid en productiviteit. Train je team bijvoorbeeld in up- en cross-selling zodat de omzet stijgt. Hoeveel van de omzet besteden horecazaken gemiddeld aan personeelskosten? Dit zijn de gemiddelde personeelskostenpercentages, inclusief personeelsmaaltijden, reis- en opleidingskosten:
Totale personeelskosten
Managementkosten
Voor de meeste kengetallen geldt: hoe lager jouw kengetallen, hoe meer geld je overhoudt. Zo zijn je inkoopkosten en personeelskosten heel bepalend voor je winstgevendheid. Blijf de bovenstaande kengetallen dus optimaliseren. Voor je winstpercentage geldt: hoe hoger, hoe beter. Dit is het gemiddelde kengetal voor je winstgevendheid:
Naast de financiële kengetallen zijn er allerlei operationele cijfers die je extra inzicht geven in je bedrijfsvoering. Daarvoor bestaan geen gemiddelde percentages, want iedere zaak is uniek. Stel je eigen doelen en controleer regelmatig of de cijfers verbeteren. Denk aan:
Prijs bepalen
Hoe bereken je winstmarges en verkoopprijzen voor je horecazaak? Bekijk de formules en rekenvoorbeelden.
Menucalculatie
Optimaliseer je menukaart met slimme menucalculatie. Behaal meer winst met tips, tools en advies voor kostenbeheersing in jouw horecazaak.
Starten met ondernemen
Droom je ervan om een eigen restaurant, koffiezaak of café te beginnen? Check dit stappenplan.
Efficiënt werken
Verbeter de efficiëntie in jouw horecazaak met slimme tips en tools. Bespaar tijd, verlaag kosten en verhoog de productiviteit van je team.