Personeel in de horeca

Goede medewerkers zijn de drijvende kracht achter het succes van jouw zaak. Maar het vinden van gekwalificeerde, enthousiaste collega’s is lastig. En als je ze dan hebt gevonden, moet je ze ook nog zien te behouden. Deze tips helpen je goede nieuwe medewerkers te vinden, ze snel en efficiënt in te werken én ze aan je zaak te binden.

Personeel vinden

Personeel werven kost veel tijd en energie. Je moet vacatures schrijven, sollicitaties screenen en gesprekken voeren. En als je minder ervaring hebt met werving en selectie is de kans op een mismatch groot. Op deze drie manieren vind je sneller goede nieuwe medewerkers én – nog   beter – zorg je dat ze joú makkelijker vinden.  

Schakel je netwerk in

Je netwerk is groter dan je denkt, zowel offline als online. Vraag je medewerkers, (vaste) gasten en bekenden uit de buurt om je vacature te delen met hun netwerk. Denk na over een leuke beloning voor de gouden tip. En zet ook vooral je socialmediakanalen aan het werk, want dan heb je al snel een groot bereik. Met het juiste kanaal, de juiste boodschap en het juiste beeld kom je heel ver.

Besteed de werving uit

Je netwerk is groter dan je denkt, zowel offline als online. Vraag je medewerkers, (vaste) gasten en bekenden uit de buurt om je vacature te delen met hun netwerk. Denk na over een leuke beloning voor de gouden tip. En zet ook vooral je socialmediakanalen aan het werk, want dan heb je al snel een groot bereik. Met het juiste kanaal, de juiste boodschap en het juiste beeld kom je heel ver.

Neem flexibel personeel aan

Vind je het spannend om een nieuwe medewerker zelf in dienst te nemen? Je kunt er ook voor kiezen om je personeel in te lenen. Als Sligro-klant regel je dit heel flexibel en voordelig via One People Services. Zij nemen de medewerker in dienst en 'lenen’ deze vervolgens aan jou uit. Zo loop jij geen risico bij ziekte of afwezigheid. Je betaalt alleen voor de gewerkte uren van je medewerkers.

Zorg dat mensen jóu vinden

In de strijd om talent vist iedereen in dezelfde vijver. Maar als je op een positieve manier opvalt, trek je mensen aan, in plaats van dat je aan ze moet trekken. Daar zorg je voor met goede employer branding. Dat wil zeggen: het neerzetten van een sterk werkgeversmerk dat laat zien waarom mensen juist bij jou willen werken.

Kok op tablet bestellen

Personeel inwerken

Nieuwe medewerker aangenomen? Heel fijn. Maar hoe krijg je deze medewerker zo snel mogelijk up & running. Een goed inwerktraject zorgt voor consistente kwaliteit en bespaart je veel tijd en geld.   

Efficiënt inwerken

In plaats van iedere nieuwe medewerker persoonlijk rond te leiden en uitleg te geven, kun je ook alle belangrijke informatie over je bedrijf op één centrale plek vastleggen. Investeer bijvoorbeeld eenmalig in korte video's of uitleg (met foto's) van belangrijke processen in je bedrijf. Dan weet je zeker dat iedereen dezelfde informatie heeft, ongedacht wie hem/haar inwerkt of wanneer de persoon ingewerkt wordt.

Gebruik een speciale app

Je werkt je personeel extra efficiënt in door een digitale app te gebruiken, waarin je ook allerlei trainingen en checklists kunt toevoegen. Zoals   de   inwerk- en communicatieapp van Apprendo, (die je via Sligro met 40% korting op de opstartkosten aanschaft). Zo kunnen medewerkers al vóór hun eerste werkdag kennismaken met je bedrijfsverhaal, huisregels, protocollen en werkwijzen. Zo bespaar je tot wel 70% op de inwerktijd.      

Bar cafe training zin inspiratielab

Personeel binden

Als je eenmaal goede collega’s hebt gevonden, hoe zorg je dan dat ze bij je blijven? Creëer een werkplek waar personeel niet alleen graag komt werken, maar waar ze ook trots op zijn, zelfs als ze ooit weer vertrekken.

Betrek je medewekers

Laat zien dat je de mening van je medewerkers waardeert en dat je ze niet alleen nodig hebt voor de uitvoering. Dat gaat verder dan proeven voor de nieuwe menu- of drankenkaart. Vraag ze ook naar input voor bijzondere smaakcombinaties, drank-spijspairings en concepten en laat je verrassen. Lees meer tips om je medewerkers te betrekken. 

Bied opleidingen aan je personeel

Medewerkers die zich kunnen ontwikkelen, zijn gemotiveerder en blijven langer. Bied ze daarom opleidings- en doorgroeimogelijkheden. Of het nu gaat om trainingen rondom gastvrijheid of een training over bepaalde bereidingstechnieken; zowel je zwarte als witte brigade profiteert van extra scholing in hun vakgebied. In ons ZiN Inspiratielab bieden we een groot aantal horecatrainingen aan. Ook voor trainingen die wettelijk verplicht zijn, zoals sociale hygiene, kun je bij ZiN terecht.

Toon waardering 

Regelmatig waardering tonen aan je medewerkers is essentieel voor hun werkplezier en loyaliteit. Dat begint met oprechte complimenten voor goed werk, maar een personeelsfeestje of een presentje op zijn tijd doet ook wonderen. Geef je team niet alleen het traditionele kerstpakket, maar verras hen ook eens met een kleinigheidje op andere momenten, zoals hun verjaardag, een werkjubileum of gewoon omdat de zomer begint. Wij bieden jaarrond een groot assortiment personeelsgeschenken voor scherpe prijzen.

 Houd rekening met verschillende generaties zoals Generatie Z

Als leidinggevende heb je te maken met verschillende generaties in je team, elk met hun eigen kenmerken. Al die generaties vragen om een andere aanpak op de werkvloer en een andere leiderschapsstijl. Zo hecht Generatie Z (geboren 1995-2010) die nu op de werkvloer komt veel waarde aan duurzaamheid, diversiteit en zinvol werk. 

ZiN training

Ook interessant voor jou?

  • Efficiënt werken

    Verbeter de efficiëntie in jouw horecazaak met slimme tips en tools. Bespaar tijd, verlaag kosten en verhoog de productiviteit van je team.

  • Concept advies

    Concept advies voor jouw horecazaak: van restaurant en catering tot aan sportkantine en fastservice.

  • Duurzaam advies

    Duurzaam ondernemen in jouw zaak? Bekijk concrete tips en (product)advies jouw zaak groener te maken zonder in te leveren op kwaliteit of marge.