Menucalculatie
Optimaliseer je menukaart met slimme menucalculatie. Behaal meer winst met tips, tools en advies voor kostenbeheersing in jouw horecazaak.
Meer grip op je marges? Pas als je weet wat een gerecht jou kost, weet je wat je minimaal moet terugverdienen om winst te maken. Die kostprijs bestaat uit meer dan alleen de inkoopprijs van de ingrediënten per gerecht. Met deze 3 stappen bereken je de kostprijs.
Om de kosten per portie te berekenen maak je eerst een lijst van alle ingrediënten per gerecht. Vervolgens deel je de inkoopprijs van een ingrediënt door de hoeveelheid in de verpakking. Dit vermenigvuldig je daarna met de hoeveelheid die je in het gerecht gebruikt.
Rekenvoorbeeld voor een gerecht Romige kip met kokos en rijst :
Kipfilet: portie à 200 gram (€ 10 per pak à 1kg = € 2,00 per portie)
Rijst: portie à 100 gram (€ 10 per zak à 5 kg = € 0,20 per portie)
Kokosmelk: portie à 50 ml (€ 3 per pak à 1 liter = € 0,15 per portie)
Kruiden en olie (geschat € 0,10 per portie)
Totale inkoopkosten: € 2,45
De gemiddelde wastemarge kun je instellen op 5% van de totale inkoopkosten.
Kosten voor waste en (snij)afval: 5% van € 2,45 = € 0,13
De gemiddelde personeelskosten per gerecht ligt tussen de 25-35% van de inkoopkosten.
Personeelskosten: 30% van € 2,45 = € 0,75
De uiteindelijke inkoopkosten + afvalmarge + personeelskosten is de kostprijs per gerecht.
In dit geval dus: € 2,45 + € 0,13 + € 0,75 = je kostprijs per gerecht is € 3,33
Nu je weet wat de kostprijs per gerecht is, heb je een beter idee voor welke prijs je het gerecht minimaal moet aanbieden om uit de kosten te komen.
Vind je het lastig om de kostprijs écht nauwkeurig te berekenen? In de Zin-training Menucalculatie en –engineering leer je hoe je dit precies aanpakt.
Als je inzicht in je kostprijs hebt, kun je uitrekenen wat de verkoopprijs moet zijn om een gezonde winstmarge te behalen. De brutowinstmarge ligt voor de horeca tussen de 65% en 75%. Houd dat in gedachten bij het bepalen van je verkoopprijzen.
Er zijn drie manieren om je verkoopprijs te bepalen. In de voorbeelden houden we een gezonde winstmarge van 70% aan.
Wanneer je de prijs bepaalt op basis van je kosten heet dit een kostengeoriënteerde prijsstrategie. Dit houdt in dat je je kostprijs verhoogt met een winstopslag. Denk hierbij ook aan de btw. Als de kostprijs van een kop koffie bijvoorbeeld € 0,65 is, en je streeft naar een brutowinstmarge van 70%, bereken je de verkoopprijs met de volgende formule:
Stel we zouden deze formule voor een kop koffie inzetten, dan ziet dat er als volgt uit.
Rekenvoorbeeld kop koffie
Bij de vraaggeoriënteerde prijsstrategie kijk je wat gasten bereid zijn te betalen. Op basis van dat bedrag reken je terug of je met die verkoopprijs je kosten kunt dekken. Dit heet ook wel backward pricing. Je gebruikt daarvoor onderstaande formule.
Stel we zouden deze formule voor een voorgerecht inzetten, dan zou dat als volgt uitzien.
Rekenvoorbeeld voorgerecht
Je ziet dan dat je bij een vraagprijs van € 12,50 en een gewenste brutowinstmarge van 70% uitkomt op een kostprijs van € 3,44. Is jouw kostprijs hoger? Dan zul je een hogere vraagprijs moeten hanteren, kleinere porties moeten serveren óf genoegen moeten nemen met een lagere winstmarge. de portionering aan moeten passen.
Een andere mogelijkheid is om je prijzen af te stemmen op vergelijkbare horecazaken in de buurt. Dezelfde prijs vragen voorkomt een prijzenoorlog, een hogere prijs vragen kan alleen als je echt iets unieks biedt zoals een bijzondere locatie of een uniek product. Reken wel goed uit welke winstmarge je overhoudt, wanneer je voor deze manier van prijs berekenen gaat.
Menucalculatie
Optimaliseer je menukaart met slimme menucalculatie. Behaal meer winst met tips, tools en advies voor kostenbeheersing in jouw horecazaak.
Kengetallen
Hoe houd je je horecazaak financieel gezond, terwijl je lasten hoger zijn dan ooit? Duik in de kengetallen.
Efficiënt werken
Verbeter de efficiëntie in jouw horecazaak met slimme tips en tools. Bespaar tijd, verlaag kosten en verhoog de productiviteit van je team.
Personeel
Heb je een tekort aan (goed) personeel? Ontdek hoe je goede nieuwe medewerkers vindt, ze snel en efficiënt inwerkt én ze aan jouw zaak bindt.