“Onze gasten hoeven niet meer zo lang te wachten dankzij QR-bestellen”

Het hele jaar door is De Hooikar in het Brabantse Gilze een geliefde plek voor bourgondische borrels en etentjes, verenigingsactiviteiten en partijen. Bij mooi weer zijn ook nog eens alle 180 terrasstoelen bezet met fietsers, wandelaars en ouders met kinderen. De meeste terrasgasten bestellen sinds dit voorjaar met een QR-code. Bedrijfsleider Jorieta Pelkmans is verrast over het resultaat: tevreden gasten en meer omzet.

Geïnterviewde
Jorieta Pelkmans, bedrijfsleider

Segment
Café, restaurant, zalen

Maakt gebruik van de solutions sinds
April 2024

Sligro-klant sinds
"Al zo'n 25-30 jaar"

Klantbehoefte

Op mooie dagen is het terras van De Hooikar bevolkt met dorstige liefhebbers van het buitenleven. Het café, restaurant en zalencentrum ligt aan vier fietsroutes, aan een wandelroute en naast een golfbaan. Ouders met kinderen genieten er graag van een drankje terwijl hun kinderen in de speeltuin spelen. “Wegens personeelstekort moesten gasten vorig jaar lang wachten, vooral in de buitenring van het terras, waar de speeltuin ligt. Sommigen kwamen naar binnen om een drankje te halen. Toen werd duidelijk dat we moesten beginnen met QR-bestellen. Met de huidige personeelsbezetting kunnen we niet alle bestellingen handmatig opnemen op ons grote terras.”

Via de leverancier van hun kassasysteem ontdekte De Hooikar QR-bestellen met Jamezz, een dienst die ze met korting kunnen gebruiken via hun leverancier Sligro. Maar Jorieta had wel haar bedenkingen. “QR-bestellen ging tegen mijn gevoel voor gastvrijheid in. Daarom nodigde Jamezz ons uit om te komen kijken bij bedrijven die QR-bestellen met Jamezz al hadden ingevoerd. We zijn bij een paar bedrijven geweest, en die waren enthousiast. Gasten bleken het helemaal niet erg te vinden, de meesten zijn het al gewend. Dat heeft ons over de streep getrokken.”

“Sinds we werken met QR-bestellen van Jamezz is de omzet met 12 procent gestegen”

Oplossing

De invoering van QR-bestellen met Jamezz bij De Hooikar ging gepaard met drie kennissessies, geleid door de mensen van Jamezz. “Zo leerden we hoe de app werkt en hoe we Jamezz konden synchroniseren met de kassa. We ontdekten dat sommige producten dubbel in de kassa stonden en dat leidde tot fouten. Toen we dat eenmaal hadden rechtgezet, was het alleen nog een kwestie van wennen.”

De Hooikar laat voorlopig alleen de buitenring van het terras bestellen met een QR-code. “Dat bespaart ons personeel een flink stuk lopen. In de buitenring staan zo’n honderd stoelen. Ouders van wie de kinderen in de speeltuin spelen zijn blij dat ze nu meteen kunnen bestellen zonder hun kinderen uit het oog te verliezen. Ook fietsers en wandelaars zijn blij, want zij hebben nu snel hun drankje en kunnen meteen betalen en weer verder gaan. Gasten die wel graag persoonlijk contact willen, kunnen kiezen voor de binnenring van het terras.”

Jamezz-bestellingen komen aan de bar automatisch uit de printer rollen, net als de handheld-bestellingen. Het bedienend personeel hoeft ze alleen nog maar uit te serveren. “Sommige gasten willen of kunnen niet via een QR-code bestellen. Dan komt er iemand met een handheld langs. Dat is ook handig voor groepen die apart willen afrekenen. Wij hebben Jamezz zo ingesteld dat een QR-bestelling in één keer moet worden betaald. Gasten kiezen zelf of ze daarbij ook fooi geven, dus dat kan nog steeds.”

“We vonden het eerst niet gastvrij, maar de gasten zijn eraan gewend”

Resultaat

Personeelstekort was de reden om met QR-bestellen met Jamezz te beginnen. Maar nu De Hooikar een zomer ervaring heeft opgedaan, komt een bijkomend voordeel bovendrijven. Sinds de invoering van QR-bestellen is de waarde van de bestellingen toegenomen en is de omzet met 12 procent gestegen.

“Gasten bestellen eerder een taartje bij de koffie of een borrelplank bij een drankje omdat ze ons volledige aanbod zien in het menu. En omdat QR-bestellen heel snel en makkelijk gaat, doen gasten ook makkelijker een volgende bestelling. We hebben daar geen extra personeel voor hoeven in te zetten. Het lijkt dus gunstig om QR-bestellen uit te breiden, maar we weten nog niet hoe dat uitpakt voor alle verschillende doelgroepen die we hebben. Daar gaan we in de winter eens goed over nadenken.”  

Ook aan de slag met QR-bestellen?

Wil jij net als De Hooikar aan de slag met QR-bestellen? Laat je gegevens achter en onze partner Jamezz neemt zo snel mogelijk contact met je op.