• Ruim assortiment en aanbiedingen
  • Volop inspiratie en oplossingen
  • Altijd een vestiging in de buurt

What's cooking!?

De laatste foodtrends, culinaire ontwikkelingen en een selectie bijzondere Sligro-producten.

Bijzonder assortiment

Koppert cress vanille

Vanille komt oorspronkelijk uit Mexico en wordt nu voornamelijk geproduceerd in Madagaskar. Koppert Cress lanceert een exclusief assortiment aan Nederlandse premium kwaliteit Planifolia-vanille, een orchideeënsoort die pas na drie jaar peulen geeft. Misschien qua smaak nog niet 100% te vergelijken, maar in ieder geval veel duurzamer en betaalbaarder dan de bestaande vanillesoorten.

>

Koziol superglas

De producten uit de lijn Superglas van Koziol zijn gemaakt van kunststof. Het materiaal isoleert vier keer beter dan conventionele glazen, houdt drankjes veel langer koud en is nagenoeg onbreekbaar. Door het eeuwig mooi blijvende ontwerp en het luxe drink- en draaggevoel zijn deze glazen heel geschikt voor bijvoorbeeld tuinfeesten, bruiloften, kinderverjaardagen en picknicks.

>

Pur Pain

>

Seawise Dutch Bargain

Dutch Bargain SeaWise is een Hefeweizenbier. Oftewel een tarwebier. Het gaat om een nieuwe receptuur, vergist met het beroemde Duitse Weihenstephan-gist. Door de toevoeging van onder meer zeevenkel en duindoornbes, proef je de Zeeuwse duinwind. Dit bier is uitstekend te combineren met mosselen, inktvisringen en andere visgerechten.

>
Gespot

Meer waste door plastic

Plastic verpakkingen vergroten de voedselverspilling. Duurzaamheidsorganisatie Wrap onderzocht achttien maanden lang de verkoop van in plastic verpakt fruit en groenten. Wat bleek? De voedselverspilling nam toe omdat mensen vaak gedwongen werden meer te kopen dan ze nodig hadden. Ook bleek de plastic verpakking nauwelijks invloed te hebben op de houdbaarheid van het product.

Gespot

Luchtig vleesje

Start-up Air Protein haalt COÇ uit lucht om er steaks of vis mee te maken. Met speciale technologie worden elementen uit lucht gehaald en omgezet in een voedingsrijk eiwit. Het eiwit wordt vervolgens met kooktechnieken omgezet naar verschillende texturen die lijken op vlees of vis. Voor de productie van het luchtvlees is aanzienlijk minder land en water nodig dan voor traditionele vleesproductie.

Meer bijzonder assortiment

URB Luxury drinks

>

Cosy & trendy basalt

>

Geeta's chutney

>
Gespot

Warm welkom

Canopy NWA, een hulporganisatie in het Amerikaanse Arkansas, verwelkomt net aangekomen vluchtelingen met hulppakketten die zijn afgestemd op de verschillende eetculturen. Zo koken Syrische of Afghaanse families bijvoorbeeld met andere pannen en potten dan mensen uit Congo. Reden voor de organisatie om keukengerei en ingrediënten voor een eerste maaltijd op maat samen te stellen.

Gespot

Culi for kids

Met gezond en smaakvol eten kun je niet vroeg genoeg beginnen. Vanuit die gedachte ontwikkelt start up Babefoods culinair eten voor baby’s. Alle gerechten zijn volledig biologisch. Sterrenchef Jonnie Boer juichte het initiatief toe en droeg bij met een babymaaltijd van onder andere pompoen, kiwi, mango en havermout.

Kellerei Kaltern

>

Bijzonder plantaardig

>

Licor de la Vainilla

>

Odavi spirits

>
Gespot

De chef geeft les

De Italiaanse chef en ‘food waste guru’ Massimo Bottura heeft een reeks video’s ontwikkeld om mensen te stimuleren voedselverspilling tegen te gaan. In zijn ‘Why Waste’ video’s geeft de chef tips en tricks om overgebleven ingrediënten, maar ook eetbaar afval een tweede leven te geven. De video’s zijn te bekijken op YouTube.

Gespot

Upcycled drankje

Start-up Spare Food Co. richt zich op het ‘upcyclen’ van afvalingrediënten. Spare Tonic, een drankje gemaakt van wei, is hun eerste product. Wei is een bijproduct van de productie van yoghurt; één eenheid yoghurt resulteert in drie keer de hoeveelheid wei. Spare Food Co. is een initiatief van voormalig chef-kok Adam Kaye en zijn broer Jeremy Kaye, voormalig executive product development bij duurzaam kledingbedrijf Patagonia.

Gespot

Aards drinken

In Australië maakt een eeuwenoud gebruik zijn comeback: wijn drinken uit aardewerk. Bars en restaurants zoeken de samenwerking met keramisten om de ideale bekers te ontwikkelen voor een nieuwe, duurzame en ‘meer tastbare’ beleving van het drinken van wijn of cocktails.

Hot topics