• Ruim assortiment en aanbiedingen
  • Volop inspiratie en oplossingen
  • Altijd een vestiging in de buurt

De ultieme gastbeleving op je terras in 7 tips

Een gastvrije gastbenadering kan zomaar het verschil zijn tussen een leeg en een vol terras. Maar hoe maak je daarin het verschil? Laurens Raven, trainer, docent en co-founder van biertraining.nl, vertelt hoe je gastvrijheid inzet om het meest uit je terras te halen.

1. Weet wat je je gast aanbiedt
'Gasten willen steeds meer weten. Om antwoord te kunnen geven op vragen van gasten is het belangrijk dat je medewerkers de nodige kennis in huis hebben. 'Wat is de soep van de dag, wat staat er op de menukaart, welke vega(n) gerechten zijn er, welk bier zit er op de tap?' Daarnaast is het productkennis erg belangrijk. Je kunt de kennis intern overdragen, je medewerkers een externe training laten volgen, maar je kunt ze ook op een meer ongedwongen manier stil laten staan bij productkennis. Proef met elkaar een nieuw gerecht of drankje. Wat zien, ruiken en proeven ze? Door het er met elkaar over te hebben, kunnen ze er aan gasten meteen meer over vertellen.'

2. Zorg dat je in zicht bent
'Een duidelijke wijkindeling en routing zorgt voor meer omzet per tafel, zorgt ervoor dat personeel minder kilometers hoeft af te leggen en dat gasten sneller worden bediend. Voor de wijkloper geldt: zorg dat je altijd in het zicht van gasten bent en steeds hetzelfde rondje loopt. Hierdoor ben je bij een gast het opsteken van de hand voor. Stel dat ze toch iets willen vragen wat je niet voor kon zijn, dan weten ze dat er zo iemand langskomt. Ze zien je namelijk steeds dat zelfde rondje lopen.'

3. Kijk naar je gast, niet alleen naar je handheld
'Handhelds zijn perfect voor een snelle service. Je kunt nog aan tafel staan terwijl je collega het net door jou bestelde drankje al komt brengen. Toch kent de handheld een grote valkuil: gasten worden vaak niet meer aangekeken. Een trucje hiervoor is de handheld heel laag te houden als je je bestelling invoert, automatisch kijk je dan vaker op naar je gasten. Hebben je gasten besteld? Herhaal de bestelling dan even. Dat geeft de gast vertrouwen.'

4. Besteed aandacht en denk mee
'De grootste ergernis van gasten is niet begroet worden. Dat is het eerste belangrijke moment om proactief te zijn. Begroet altijd je gasten. Zelfs als je aan tafel staat of in gesprek bent kun je even vriendelijk naar nieuwe gasten knikken. Ze voelen zich gezien en welkom. Ook aan tafel is proactiviteit belangrijk. Je bent er om de gasten zoveel mogelijk te ontzorgen. Geef suggesties, stel een bier- of wijn en spijscombinatie voor. Niet alleen een gastvrij gebaar, je kunt zo ook het drankje verkopen met de meeste marge.'

5. Kom je woord na
'Kom na wat je zegt. 'Ik kom er zo aan' moet echt betekenen dat je er zo aan komt. Laat een bestelling wat langer op zich wachten? Zeg dit dan eerlijk. En het liefst voordat een gast vraagt waar zijn bestelling blijft. Dit werkt psychisch, door het tussentijdse contact lijkt de wachttijd voor een gast minder lang.'

6. Speel in op trends
Trends zijn geen hype. Nieuwe populaire concepten en gerechten zijn vaak hardlopers op de kaart. Gasten willen uitproberen of meedoen met de rest. Zo vergroten mooi gepresenteerde homemade lemonades impulsaankopen en is Hard Seltzer - een suiker-, koolhydraat- en glutenvrij drankje - upcoming onder de nieuwe generatie jongeren: het is een licht-alcoholisch drankje dat toch verantwoord lijkt. Denk ook aan de gasten die geen alcohol nuttigen. Met een keuze aan alcoholvrije speciaalbiertjes of cocktails geef je ze de mogelijkheid 'gezellig mee te doen'.

7. Wees persoonlijk en gastvrij tot het einde
Als gasten naar huis willen, kun je dat in de meeste gevallen duidelijk aan ze zien. Ze gaan wat schuiven, doen de telefoon in de tas of pakken een portemonnee. Laat ze dan niet te lang wachten, ze zijn klaar en willen naar huis. Van de rekening kun je iets heel persoonlijks maken door er iets op te schrijven. Denk aan 'Bedankt' of 'Tot een volgende keer' of teken er een smiley op. Zeker weten dat je gasten met een glimlach de deur uitgaan én je vergroot de kans dat je ze nog eens terugziet.'