De horeca kampt met een enorm personeelstekort. Vissen in andere vijvers kan uitkomst bieden. Net als goed nadenken over waar jij als werkgever écht voor staat. Bij ZiN Inspiratielab leert trainer Jeff Dadema horecaondernemers onder meer hoe je door het creëren van een sterk werkgeversmerk succesvol de juiste mensen vindt en aan je bindt.
"De huidige generaties medewerkers, millennials en vooral generatie Z, kiezen veel bewuster voor een bedrijf waar ze graag willen werken”, aldus Jeff. “Het moet leuk zijn en écht bij ze passen. Belangrijk dus om als horecabedrijf na te denken over waar je voor staat en wat je die medewerker kunt bieden. Werken gaat om veel meer dan geld verdienen alleen.”
“Employer Branding wil zeggen: een sterk merk worden op de arbeidsmarkt”, vervolgt Jeff. “Tijdens de training hebben we het over de reis die de medewerker aflegt. Van het eerste moment van kennismaking en sollicitatie tot het, na verloop van tijd, weer uit dienst gaan. Samen gaan we nadenken over hoe je deze werknemersreis zo goed mogelijk kunt invullen en hoe je waarde kunt toevoegen voor de medewerker. Hoe wordt er met ze omgegaan? Is er ruimte voor persoonlijke ontwikkeling? Wat wordt er allemaal voor ze geregeld? Je kunt het zo gek maken als je wilt. Het moet natuurlijk wel passen bij je bedrijfscultuur en je moet het waar kunnen maken. Anders is je medewerker zo weer weg.”
Door de schaarste op de arbeidsmarkt zul je als werkgever wellicht verder moeten kijken dan je tot nu toe deed. Jeff: “Probeer vooroordelen opzij te zetten en met open vizier te kijken. Je vijver wordt dan ineens een heel stuk groter. Oudere medewerkers kunnen bijvoorbeeld een meerwaarde zijn. Ook immigranten en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt willen misschien wel heel graag bij je werken en bieden veel mogelijkheden. Het gaat er dan weer om dat je verbinding maakt met deze groepen zodat je de juiste mensen vindt die goed in jouw bedrijfscultuur passen.”
Ook de trainingen Leidinggeven die Jeff bij ZiN Inspiratielab verzorgt kunnen daarbij extra van pas komen. Jeff: “Deze trainingen gaan onder andere over Gevend Leiderschap: mensgericht leidinggeven. Leidinggeven met de knop op geven, maakt leidinggeven niet alleen effectiever, maar daadwerkelijk ook makkelijker én leuker.”