Tips rondom de allergenenwetgeving

Sligro biedt je graag de helpende hand. We hopen dat onderstaande tips je helpen de allergenenwetgeving snel en gemakkelijk in jouw organisatie te integreren. Ze zijn niet verplicht, maar mogelijk wél handig en stellen je in de gelegenheid jouw gast extra service te bieden!

Volg onderstaande 4 stappen om de regelgeving die per 13 december 2014 van kracht is gegaan goed door te voeren binnen jouw bedrijf:

  1. Verzamel informatie over de ingrediënten (raadpleeg de productspecificaties)
  2. Leg de receptuur vast (schriftelijk of elektronisch) op een allergenen registratieformulier
  3. Train jouw personeel in de keuken én de bediening (stel eventueel een allergenenteam samen)
  4. Informeer jouw gasten (geef alleen informatie gebaseerd op feiten)

Tips

Actief omgaan met allergenenwetgeving is niet alleen gunstig voor jouw gast, maar ook voor jou (en jouw horecagelegenheid). Een goed ingelichte, tevreden gast zal immers vaker terugkeren én zijn goede ervaringen met anderen delen. Onderstaande tips helpen bij een actieve bedrijfsvoering rondom allergenen.

  • Stel een team samen
    Stel een allergenenteam samen. Kies voor een kleine groep collega’s en maak hen verantwoordelijk voor de informatieverstrekking rondom allergenen. Op die manier weet je zeker dat je jouw gasten te allen tijde van de juiste informatie kunt voorzien. Bovendien zorg je door deze verdeling van verantwoordelijkheid voor duidelijkheid in jouw eigen organisatie.

  • Denk met jouw gast mee
    Stel je als horecaprofessional betrokken op. Draag waar mogelijk initiatieven aan. Vat de wensen van jouw gast samen, zodat je zeker weet dat je alles goed begrepen hebt.

  • Houd jouw informatie up-to-date
    Mogelijk wijzigen jouw recepturen of werk je met wisselende menu’s. Zorg dat je al jouw allergeneninformatie op tijd bijwerkt!

  • Plaats counterbordjes/tafelbordjes
    Zo ziet jouw gast direct dat er allergeneninformatie beschikbaar is. Op de bordjes staat niet de informatie op zich, uitsluitend de mededeling dat de informatie (op aanvraag) beschikbaar is. Alternatieven: posters, informatiezuil, enzovoorts.

  • Meld het op de menukaart
    Voorkom twijfel: plaats een korte tekst op jouw menukaart waarin je uitlegt dat er voor iedere gast allergeneninformatie beschikbaar is. Je hoeft niet de allergeneninformatie op zich te plaatsen, uitsluitend de mededeling dat de informatie (op aanvraag) beschikbaar is. Als je toch allergeneninformatie wil verstrekken op jouw menukaart, zijn iconen of pictogrammen een handige oplossing.

  • Zorg voor buffetbordjes
    Werk je met buffetten? Plaats dan een duidelijk zichtbaar bordje bij het buffet. Wijs jouw gasten op de aanwezigheid van allergeneninformatie en maak duidelijk wie zij om die informatie kunnen vragen.

  • Plaats informatie op jouw website
    Het is voor jouw gast prettig om al vóór zijn bezoek of restaurantkeuze te weten of er allergeneninformatie beschikbaar is. In veel gevallen is het zelfs bepalend in de keuze voor een restaurant. Plaats bijvoorbeeld een kort bericht plus een link naar een menukaart met allergeneninformatie.

  • Controleer jouw dranken
    Ook dranken kunnen allergenen bevatten. Bekijk daarom zorgvuldig alle etiketten, want daar moeten volgens de wet alle allergenen op vermeld staan.

  • Voorkom kruisbesmetting
    Kruisbesmetting is officieel ‘overdracht van een microbiële besmetting van het ene naar het andere voedingsmiddel’. Ook allergenen kunnen door kruisbesmetting worden overgedragen, bijvoorbeeld tijdens bereiden, opslaan en serveren van voedsel.

Het is niet verplicht, maar wél een meerwaarde voor jouw klant: besteed gerichte aandacht aan het voorkomen van kruisbesmetting! Gebruik bijvoorbeeld goed schoongemaakt bestek, neem verschillende lepels voor het opdienen, maak werkruimtes vaak en grondig schoon, was jouw handen regelmatig, gebruik gekleurde snijplanken bij bereiding van ingrediënten en vervang frituurvet na de bereiding van vis, schaaldieren en mosselen.