• Ruim assortiment en aanbiedingen
  • Volop inspiratie en oplossingen
  • Altijd een vestiging in de buurt

Retouren en emballage

Omdat Sligro je ook graag goed van dienst is tijdens het retourneren van artikelen of emballage hebben we hieronder de belangrijkste informatie voor je op een rij gezet. Op deze manier kunnen we jouw retouraanvraag zo snel als mogelijk verwerken.

Hoe retourneer ik een artikel?

Het kan natuurlijk voorkomen dat wij een product verkeerd geleverd hebben, je een geleverd artikel foutief hebt besteld of dat de kwaliteit niet voldoet. Je kunt (foutief) bestelde producten altijd direct retour geven aan de chauffeur.

Indien je na levering iets retour wilt sturen kun je een aanvraag doen bij onze afdeling klantenservice. Verse-, gekoelde-, diepvries-, tabaks- en speciaal bestelde producten nemen wij na levering niet meer retour.

Je vindt de contactgegevens van jouw klantenservice onder mijn account na inloggen in de linker kolom. 

Veelgestelde vragen over het retourneren van artikelen

Wanneer je een artikel foutief hebt besteld hebt en je weet dit op voorhand, dan kun je het artikel direct retour geven aan de chauffeur bij levering. Kom je er na het opruimen van de bestelling pas achter? Meld dit dan binnen 48 uur bij jouw klantenservice. Na 48 uur nemen we het artikel niet meer retour.

Indien wij een artikel verkeerd geleverd hebben, kun je dit retourneren door dit binnen 48 uur te melden bij jouw klantenservice. Na 48 uur nemen wij het product niet meer retour.

Verse-, gekoelde-, diepvries-, tabaks- en speciaal bestelde artikelen nemen wij na levering niet meer retour.

Hoe werkt het retour sturen van emballage?

Wanneer de chauffeur jouw bestelling komt bezorgen, neemt hij of zij graag je emballage retour. De chauffeur neemt maximaal dezelfde hoeveelheid aan emballage mee retour als op dat moment geleverd wordt. Is je emballage niet meegenomen, staat er een verkeerd artikel op de pakbon of is er een verkeerd emballagebedrag berekend?

Neem dan binnen 48 uur contact op met jouw klantenservice.

Graag nemen we je mee in hoe je de emballage het beste aan kunt bieden. Je kunt ons hier namelijk goed bij helpen.

Retourneren van petflessen en blikjes

Bij Sligro nemen we petflessen en blikjes retour, indien ze aangeleverd worden in een emballagezak.

Wanneer je jouw emballagezakken inlevert bij Sligro zorgen wij dat de zakken worden afgeleverd bij Statiegeld Nederland. Statiegeld Nederland telt de flessen en blikjes en zal het statiegeld crediteren zoals dit tussen de locatie en Statiegeld Nederland is afgesproken. Hier zit de groothandel niet meer tussen. Sligro wordt geen eigenaar van de emballagezakken of de inhoud daarvan en is daarom ook niet aansprakelijk voor de inhoud of het handelen of nalaten van Statiegeld Nederland.

Sligro draagt enkel zorg voor het retourproces van de zakken. De gelabelde zakken kunnen meegegeven worden aan de chauffeur om retour te nemen. Sligro kan de emballagezak niet innemen wanneer deze geen label met barcode bevat. Statiegeld Nederland weet aan de hand van het klantlabel aan wie zij de statiegeldvergoeding kunnen uitkeren.

Deze barcode ontvang je van Statiegeld Nederland.

Hieronder kun je het assortiment van emballagezakken inclusief sluitingen vinden. In deze emballagezakken kun je de petflessen en blikjes verzamelen om, via Sligro, retour te sturen naar Statiegeld Nederland.

Statiegeldvergoeding niet meer via Sligro

Vanaf 1 april 2023 mogen de zakken met zowel petflessen als blikjes gevuld worden. Dóór elkaar, waardoor het niet meer vast te stellen is hoeveel blikjes en petflessen er in een zak zitten. Een telling is hiervoor noodzakelijk. Deze telling wordt uitgevoerd door Statiegeld Nederland en dat betekent dat statiegeld niet meer via Sligro wordt vergoed.

Alle statiegeldpetflessen en -blikjes kun je na 1 april 2023 nog steeds bij Sligro aanleveren in schone emballagezakken. Maar omdat de telling door Statiegeld Nederland wordt uitgevoerd, moeten de emballagezakken nog steeds worden voorzien van een sluitstrip inclusief barcode. De emballagezakken en sluitstrips blijven verkrijgbaar bij Sligro.

Emballagezakken retour geven

Alle locaties die emballagezakken retour gaan geven aan hun groothandel moeten zich aanmelden bij Statiegeld Nederland. Deze locaties moeten klant worden bij Statiegeld Nederland om het emballagebedrag van de retour gegeven flessen en blikken te ontvangen.

Veelgestelde vragen over emballage retour sturen

Heb je meer rolcontainers, pallets en/of emballage ontvangen dan wij retour konden nemen? Dan vragen wij om vooraf contact op te nemen met onze klantenservice. Zij stemmen met je af wanneer dit retour genomen kan worden.

Is je emballage niet meegenomen, staat er een verkeerd artikel op de pakbon of is er een verkeerd emballagebedrag berekend?

Neem dan binnen 48 uur contact op met jouw klantenserviceteam.

Emballage betreft statiegeld-houdende producten. Grofweg zijn er 2 soorten:

  • Product-gebonden emballage (bijvoorbeeld flessen in een frisdrankkrat of een fust bier)
  • Ladingdragers (rolcontainers, pallets, tussenschotten, fustenrekken, CBL/AGF-kratten en gedistilleerdkratten)

  • Op de pakbon zie je de statiegeldwaarde van de (geleverde) product gebonden-emballage én de CBL/AGF kratten.
  • Op de digitale emballagebon zie je de geleverde ladingdragers plus alle retour genomen emballage.

Op de eerstvolgende factuur vind je de verwerking van de emballage die de chauffeur heeft meegenomen.

Tip: controleer tijdens de levering samen met de chauffeur of de ingevoerde emballage klopt. Dit voorkomt eventuele correcties.

Losse petflessen (flesjes) en blikjes, die statiegeldhoudend zijn, kun je in zakken aanbieden bij de chauffeur.  Deze zakken kun je bestellen bij Sligro. Om deze vergoed te krijgen, dien je aangemeld te zijn bij Statiegeld Nederland en de zakken te voorzien van jouw label (te verkrijgen via Statiegeld Nederland). De vergoeding zelf verloopt ook via Statiegeld Nederland, Sligro haalt de zakken bij je op en geeft ze af aan de stichting.