Vraag je medewerkers waarom zij trots zijn om voor jou te werken en wat jouw horecazaak anders maakt dan andere bedrijven. Dat kan (anoniem) via een eenvoudige vragenlijst of gewoon in een kort gesprekje. Sommige zaken zijn in jouw ogen wellicht vanzelfsprekend, maar maken voor medewerkers een groot verschil. Slim om dit mee te nemen in je zoektocht naar nieuw personeel.
Besef dat je niet de enige bent die horecamedewerkers zoekt. Je wilt jouw droomkandidaat overtuigen om bij jou te solliciteren en niet bij een van de anderen. Kritisch zijn mag en moet, maar promoot je baan niet met een grote eisenlijst. Als je de lat te hoog legt, is de kans kleiner dat veel nieuwe medewerkers zich bij jou melden. Je kunt tussen meerdere aanmeldingen altijd nog degene zoeken die het beste bij jouw horecabedrijf past.
Bonustip: Als je aangeeft dat een motivatiebrief niet nodig is en dat mensen alleen met een cv kunnen solliciteren, vergroot je de kans op meer aanmeldingen voor die baan bij jouw bedrijf.
Denk na over wie je zoekt en waar diegene zich bevindt. En laat daar zien dát je iemand zoekt. Zoek je een vakantiekracht, dan kun je bijvoorbeeld beter op Instagram posten dan in de krant adverteren. Terwijl je een nieuwe chef wellicht eerder bereikt via LinkedIn of een vacatureplatform. Vergeet daarnaast niet je eigen netwerk in te schakelen. Je eigen medewerkers en gasten zijn immers je beste ambassadeurs. De winnende tip is een gratis diner, een waardebon of een ander origineel cadeau waard.
Bonustip: Laat medewerkers vrienden aandragen. Neem je een vriend aan? Dan krijgen allebei je medewerkers een bonus. Zo weet je zeker dat er een goede werksfeer is (want ze kennen elkaar al).
Stel nieuwe medewerkers vanzelfsprekend voor aan collega’s, bespreek nogmaals wederzijdse verwachtingen of laat ze eerst meelopen met een ervaren medewerker (‘buddy’). In het algemeen geldt: hoe meer je medewerkers laat ‘zwemmen’ bij de start, hoe groter de kans dat ze (vroegtijdig) vertrekken.
Zorg dat je medewerkers niet alleen weten wat ze doen, maar vooral ook waarom en waarvoor. Nóg beter: formuleer samen bedrijfsdoelstellingen. Dan zijn je medewerkers nog meer gemotiveerd om die doelstellingen te bereiken en houden ze zich eerder aan gemaakte afspraken. Vergeet ook niet terug te koppelen of de doelen zijn behaald; en bespreek samen waarom wel of niet.
Bonustip: Koppel een wedstrijdelement aan de doelen. Wil je meer omzet tijdens de rustige momenten draaien, focus dan bijvoorbeeld op upselling. Diegene die de meeste appeltaart bij de koffie verkoopt, krijgt een bonus.
Uit onderzoek blijkt dat horecawerknemers een goede werksfeer het allerbelangrijkst vinden, belangrijker dan salaris. Er zijn tal van factoren die de werksfeer bepalen: je manier van leidinggeven, het team, de gasten en de functie zelf bijvoorbeeld. En er zijn tal van manieren om de werksfeer te verbeteren. Dat kan ook laagdrempelig: organiseer twee keer per jaar een teamuitje, laat medewerkers samen een groepstraining volgen en sta samen stil bij verjaardagen.
Ambitie verschilt per persoon, maar iedereen wil zich blijven ontwikkelen. Is het niet in verantwoordelijkheden of in kennis, dan wel in arbeidsmogelijkheden. Bedenk daarom welk perspectief je medewerkers binnen jouw bedrijf kunt bieden om hun ambitie waar te maken. Is het niet in promotie, dan wel in investeren in opleiding en vaardigheden.