Vanaf juli 2023 is het niet meer toegestaan om verpakkingen van afhaalmaaltijden en -dranken gratis te verstrekken. Het gaat daarbij om verpakkingen van plastic of waar een plastic coating in zit, dus ook bijvoorbeeld kartonnen koffiebekers met een plastic laagje. Wil je deze verpakkingen blijven gebruiken als horecaondernemer, dan moet je je gast hiervoor laten betalen. Ook moet je een herbruikbaar alternatief bieden of ‘bring your own’ toestaan.
Vanaf januari 2024 is het bovendien verboden om plastic wegwerpverpakkingen te gebruiken voor consumptie ter plekke. Herbruikbare producten worden dus de norm. Plastic wegwerpverpakkingen mogen alleen nog worden gebruikt als ze hoogwaardig gerecycled kunnen worden, als ze dus weer als voedselverpakking kunnen worden ingezet. Maar dat is op dit moment eigenlijk alleen mogelijk voor PET en rPET.
Hoe kun je je als horecaondernemer nu het best voorbereiden op deze nieuwe richtlijn? Een aantal tips:
1. Breng in kaart welke wegwerpverpakkingen je gebruikt. Zit er plastic in? In dat geval staat er op de verpakking vaak PE (polyetheen) of een andere plasticsoort vermeld. Maar helaas staat dit niet bij alle producten even duidelijk aangegeven. Neem bij twijfel contact op met de fabrikant of Sligro.
2. Op de site en in de webshop van Sligro vind je steeds meer informatie over welke verpakkingen plastic bevatten en welke niet. Ook wordt het assortiment wegwerpverpakkingen zonder plastic steeds verder uitgebreid. Denk aan saladebowls en snackbakjes van suikerriet of kartonnen bakjes met een coating van zeewier.
3. Kun je geen goed alternatief vinden, bedenk dan of je je manier van aanbieden kunt veranderen. Misschien bied je je broodjes nu aan in een blisterverpakking. Zou je ze misschien in vetvrij papier kunnen wikkelen? Of ze kunnen verpakken in een papieren zak met venster van semi-transparant papier? Kijk dus niet alleen naar een-op-een vervangingen voor plastic verpakkingen, maar denk wat verder door.
4. Met name voor hete dranken, soepen en maaltijden met veel saus zijn er eigenlijk nog geen goede alternatieven. Blijf je ze gebruiken, verdiep je dan goed in de wetgeving. Zo moet je de heffing op de kassabon vermelden, zodat de consument ziet wat hij hiervoor betaalt.
5. Denk na over de manier waarop je herbruikbare alternatieven wilt aanbieden. Zou je kunnen werken met een statiegeldsysteem voor vaste klanten? Wil je je klanten de mogelijkheid bieden om hun eigen koffiebekers of bakjes te gebruiken? En hoe ga je dat precies organiseren?
6. Bereid je ook vast voor op de regels die vanaf 1 januari 2024 gelden. Ook dit begint weer met in kaart brengen: welke disposables gebruik je? Hoe zou je die kunnen vervangen? Wacht niet af tot januari, maar begin alvast te testen: wat werkt er voor jouw zaak? Welke herbruikbare alternatieven zijn er? En heb je voldoende capaciteit om die af te wassen?
7. Zorg dat je goed op de hoogte blijft over wat wel en niet mag. Lees hier alle infomatie die je nodig hebt.