• Ruim assortiment en aanbiedingen
  • Volop inspiratie en oplossingen
  • Altijd een vestiging in de buurt

Duurzame stads­distributie met de Sligro-wegtrein

Sinds afgelopen najaar is de binnenstad van Den Bosch een opvallende verschijning rijker: de Sligro-wegtrein. Dit vrolijk ogende, elektrische treintje vervangt een dieselvrachtwagen bij de bevoorrading van de vele horecazaken in de kronkelige straatjes van het historische centrum. Een game-changer op het gebied van stadsdistributie? Als het aan Sligro ligt wel.

Een duurzamere toekomst wordt ons niet zomaar in de schoot geworpen: iedereen moet hieraan zijn steentje bijdragen. Als Sligro willen we vanuit onze rol als marktleider ook op het gebied van duurzaamheid het voortouw nemen. Zo wordt straks samen met de klanten het verschil gemaakt.

Elektrisch rijden
Dan rijst de vraag: hoe is dit op te lossen? In lijn met de trend van duurzaamheid verdiepten we ons in de mogelijkheden van elektrisch rijden. Deze overgang bleek echter moeilijker dan het op het eerste gezicht lijkt. Sligro stelt namelijk hoge eisen aan zaken als koel- en vriesvermogen, laadcapaciteit en actieradius, waaraan de huidige generatie elektrische vrachtauto’s simpelweg niet voldoet. Daarom werd besloten compleet blanco naar de tekentafel te gaan met de vraag: ‘Hoe moet onze ideale stadslogistiek en -distributie eruit gaan zien?’ Daarbij rekening houdend met de strenge randvoorwaarden, maar zonder te letten op technische belemmeringen.

Verantwoording
Als horecagroothandel leveren we natuurlijk veel aan horecabedrijven in de binnensteden. Alleen brengt vrachtverkeer CO2-uitstoot met zich mee, wat een negatief effect heeft op het klimaat. Én het veroorzaakt uitstoot van NOx, wat weer zorgt voor een slechtere luchtkwaliteit. Als marktleider heeft Sligro een verantwoordelijkheid om zorgvuldig te kijken hoe we hier in de toekomst mee om willen gaan. Tegelijkertijd ligt er een druk vanuit gemeenten die beleid voor emissieloze binnensteden ontwikkelen. Dit betekent vaak dat alleen nog de modernere (vracht)wagens met schonere motoren de binnenstad in mogen. Een aantal steden legt de lat nu al hoger: over een paar jaar is daar in het centrum geen enkele dieselauto nog welkom.

Sligro-wegtrein
De zoektocht naar een partner kwam uit bij Trens, ontwikkelaar van de Trens Solar City Train. Dit futuristisch vormgegeven, elektrische toeristentreintje bleek voor de basis een mooi concept, maar het voldeed nog niet aan de eisen. Trens zag hierin een mooie uitdaging en ontwikkelde samen met ons het treintje verder. Sligro vanuit de logistieke en marktkennis, Trens vanuit de technologische mogelijkheden. Het resultaat? Een compleet nieuw voertuig: de Sligro-wegtrein. Het voertuig bestaat uit een volledig elektrische ‘trekker’ met daarachter één of twee wagonnetjes van elk zes meter lang. Na een ontwikkelproces van een paar jaar mocht de trein de weg op. In Den Bosch kreeg een wethouder, met grote ambities voor een groene binnen­stad, binnen de gemeente de handen op elkaar en in no time kon de Sligro-wegtrein de binnenstad in. Andere gemeenten zien de enorme voordelen en zijn zeer geïnteresseerd.

Duurzame toekomst
Sligro zette hiermee een denkproces in gang over toekomstige stadsdistributie. De wegtrein is een feit, maar in de praktijk zijn er ongetwijfeld zaken die verder moeten worden ontwikkeld. De ultieme test? Komende zomer, wanneer bij hogere buitentemperaturen veel gevraagd wordt van de accu’s. Deze constante ontwikkeling brengt de nodige kosten met zich mee, dus is het nu zaak de nieuwe manier van bevoorraden rendabel te maken. Als horecazaak met aandacht voor duurzaamheid kun je je met duurzame bevoorrading nog meer onderscheiden. Maar er moet natuurlijk wel genoeg bereidheid zijn om aan deze duurzame transitie mee te betalen. Voor een duurzamere toekomst zal iedereen vanuit zijn eigen rol in de keten verantwoordelijkheid moeten nemen om dit soort duurzaamheidsissues samen op te lossen. We hopen dan ook iedereen hierin mee te krijgen.

Efficiënter bevoorraden
De smalle straatjes in onze drukbevolkte historische binnen­­­steden zijn oorspronkelijk gemaakt voor paard en wagen. Het Sligro-wegtreintje past hier beter in dan de huidige vrachtauto’s. Nu blijkt ook dat met het treintje efficiënter kan worden bevoorraad. Door een wagon af te koppelen bij een aantal restaurants kan de bijrijder daar beleveren terwijl de chauffeur verder rijdt naar de volgende stop.

Hot topics