LEESTIJD: 3 minuten

Blog | Drinks & Bites

Met de juiste voorbereiding kun je van dit terrasseizoen een groot succes maken. We zetten een aantal tips voor je op een rij. Dit wordt het jaar van drinks & bites.

Pak die omzet

Beleving verkoopt

“Ze eten je arm, maar ze drinken je rijk”, luidt het vaak gehoorde gezegde. Maar als je je omzet alleen uit drank wil halen, laat je toch een hele grote kans liggen. Horecagasten gaan tegenwoordig immers vooral voor een stukje beleving en als je dat goed aanpakt willen ze daar best iets meer voor betalen. Bied dus beleving en serveer passende hapjes bij je mooie dranken. En wist je dat gasten geneigd zijn om bij een culinaire snack te kiezen voor een iets kostbaarder drankje?

Premix is een pre

Gemak dient de mens, maar niet in de horeca? Natuurlijk wel, mits juist gekozen. Zeker in tijden van personeelstekort of op piekmomenten. Op het gebied van convenience is er veel te verkrijgen, waarbij kwaliteit hoog in het vaandel staat. Zo hebben we allerlei handige en kwalitatief hoogstaande premixen in het assortiment. Ideaal voor indrukwekkende, smaakvolle drankjes die in een handomdraai klaar zijn.

De verleiding is groot...

Met de juiste knabbels houd je je gasten langer op je terras. En dat betekent meer omzet! Het verschil maak je met verleidelijke borrelbites. Stel je voor: je brengt tafel 11 een schaal heerlijke hapjes, dan doe je dat zó dat tafel 12 ook trek krijgt… en bestelt! Het diner wordt uitgesteld of zelfs vervangen door borrelhappen. Zorg er daarom voor dat je aanbod varieert van knabbels tot kleine gerechten en kies daarbij voor populaire thema's als vegetarisch en Aziatisch.

Trendy convenience

Kombucha, hard seltzer en alcoholvrije bubbels, het is maar een greep uit het grote aanbod trendy dranken. Je kunt ze direct zó serveren of gebruiken in mixen en cocktails. Dat scheelt je weer een aantal handelingen.  

Easy Does It

Van heerlijke kaasjes tot kip popcorn bites en van ginger beer tot hard seltzer: een lekker hapje of drankje hoeft echt niet veel tijd te kosten.

Het bruist in de wereld van dranken. Naast dé drankentrend van 2024, no-low, is er veel creativiteit op het gebied van cocktails en komen er steeds meer (speciaal)bieren.

Zo houd je de vaart erin

Met het uitbreiden van je drankenkaart naar een cocktailkaart en daarbij ook nog eens een groot aanbod hapjes ga je wel een logistieke uitdaging aan. Dat ondervang je door slim om te gaan met voorbereiding, de juiste convenienceproducten en de hoeveelheid ingrediënten. Zorg ervoor dat elk drankje of hapje met een beperkt aantal handelingen te bereiden is. Zo voorkom je dat personeel te lang bezig is en houd je de vaart erin. Fijn voor jou én fijn voor je gasten.

Cocktails

Cocktails worden in razend tempo steeds populairder. Reden? Ze zijn lekker, zien er mooi uit en zorgen altijd voor een extra stukje beleving. Interessant voor de horecaprofessional: je kunt er heel veel creativiteit in kwijt.

Passie!

Op een dag raakten de bevlogen makers van Passimoncello geïnspireerd door de Italiaanse passie voor limoncello. Geheel níet volgens de Italiaanse strakke regels van de leer voegden ze er een flinke dosis passie(vrucht) aan toe. Het resultaat is Passimoncello, waarin die Italiaanse passie wordt gecombineerd met Nederlands ondernemerschap en een tropische smaak. De cocktail Passion-fizz serveer je het beste met een Meloen Caprese, al net zo ‘in strijd’ met Italiaanse culinaire regels, maar wel een topcombinatie.

5 cocktailtips voor de zwarte brigade

Houd er rekening mee dat de zwarte brigade (ook) de cocktails moet kunnen afmixen. Dus slim bedenken, slim inkopen en slim preppen is een must.

  • Houd het simpel en bedenk cocktails met niet al te veel ingrediënten. Vermijd ‘een drupje van dit en een drupje van dat’.
  • Maak de basis overdag zodat je tijdens piekuren met alleen nog maar een kleine toevoeging iets unieks hebt.
  • Ga waar mogelijk voor premixen van hoge kwaliteit, de Espresso Martini van Weekend bijvoorbeeld.
  • Bied eerst circa 3 cocktails aan en breid naar mate het goed loopt langzaam uit.
  • Kies ingrediënten die je voor meerdere cocktails kunt gebruiken.

Bier

Anno 2024 is het bierlandschap uitgebreider dan ooit tevoren. Van alcoholvrij bier tot fruitbier en van een klassiek pilsje tot bier van de Waddeneilanden, de keuze uit soorten en smaken was nog nooit zó groot.

Alcoholvrij in de lift

Bier is onverminderd populair. Opvallend daarbij is de toename van het aantal bieren met een laag alcoholpercentage. Ook de vraag naar alcoholvrij bier stijgt behoorlijk. Het bestellen van een 0.0’etje is allang niet meer alleen voor ‘de Bob’. En steeds meer reguliere pilseners hebben een alcoholpercentage van 4%, terwijl voorheen 5% of 5.5% zo'n beetje de norm was.

Meer dan een bal

Bij een (speciaal)biertje hoort een lekker hapje. En dan hebben we het niet over de standaard bitterbal. Wees creatief en ga voor mooie bier-spijscombinaties. Ga daarbij uit van de smaakintensiteit: een zacht bier past beter bij een fris gerecht dan bij stevige winterkost. Heb je een kleine keuken of te weinig culinair vaardig personeel, dan is het aanbod convenience erg groot en vaak van prima kwaliteit. Met een kleine twist serveer je zo toch iets origineels (en lekkers!) voor je gasten. Ook perfect tijdens piekuren.

First & no low

Vergeet de klassieke limonadesiroop en de standaard cola. Er zijn namelijk ontzettend veel mooie, originele, soms gekke en - last but not least - smaakvolle frisdranken op de markt. Perfect passend bij de trend van ‘no’ of ‘low’ alcoholische drankjes.

Mooie range

Alcoholvrije gin kenden we al. De echte trend van nu zijn alcoholvrije cocktails. Fluère heeft op dat gebied een hele mooie range alcoholvrije spirits die je als basis kunt gebruiken. De Smoked Agave bijvoorbeeld. Wil je meer weten over het bedenken en maken van no-low cocktails? Lees het interview met cocktailguru Chi-Ho Tan.

Mindfulness

Steeds vaker wordt er gezocht naar alcoholvrije varianten van bier, wijn en cocktails, vanuit een groter bewustzijn over gezondheid. Een andere trend loopt hier tegelijk mee op: gangbare nonalcoholische dranken als thee en fris krijgen meer cachet en worden steeds bijzonderder van smaak. Zo wordt thee geïnfuseerd met allerlei plantextracten (denk gemberthee, maar dan met bijvoorbeeld roze peper erbij). Frisdrank wordt steeds vaker gemaakt met een exclusiever product in de basis. De sparkling dranken van Galvanina zijn hiervan een sprankelend voorbeeld. Vanaf maart ook verkrijgbaar in flesjes van 200 ml voor de horeca.

Hot topics