Rotterdam | Savor & Nosh
Nadja van Berkum
Een oprechte glimlach maakt het verschil, is de overtuiging van gastvrouw Nadja van Berkum. Ook goed luisteren naar gasten vindt ze heel belangrijk.
‘‘Gasten één keer een goede ervaring geven is al een uitdaging, maar die goede ervaring bij het tweede of derde bezoek evenaren is nog veel moeilijker. Toch is dat precies waar wij naar streven. Dat doen we bijvoorbeeld door terug te komen op gesprekken van de vorige keer, of ons te herinneren wat gasten willen drinken. Ik merk dat gasten dat enorm waarderen. Ik bof met mijn geheugen en met mijn ervaren team, dat zich deze manier van werken ook helemaal eigen heeft gemaakt. Maikel, mijn man en onze chef, serveert altijd zelf de amuse uit en maakt aan het eind van de avond een rondje langs de tafels. Ook dat waarderen gasten heel erg. We hebben geen vaste trucjes of riedeltjes, we gaan vrij onbevangen te werk en spelen in op wat er gebeurt of ter sprake komt. Dan nemen we gasten bijvoorbeeld even mee de tuin of de wijnkelder in, of we maken een speciaal gerechtje voor ze. Dat soort spontane momenten houden het werk leuk, vind ik. We zijn gevestigd op het terrein van het oudste vrouwenklooster van Nederland en dat levert een mooie mix aan gasten op. Veel ouderen die vroeger bijvoorbeeld in het klooster zijn geweest, of mensen die op stilte-retraite komen. Maar er zijn ook gasten die puur voor ons restaurant komen en niet iets speciaals met het klooster hebben. Dat past bij ons: iedereen is welkom. En door als gastvrouw goed aan te voelen wat iemands wensen en verwachtingen zijn, laat ik dat gasten ook echt zo ervaren.”