Amsterdam | Loof Catering
Bruck Goede
Klanten kunnen per dag bestellen en hoeven daardoor minder weg te gooien. Het is een van de manieren waarop Loof Catering verspilling voorkomt.
Dat roepen veel bedrijven, maar wij maken onze impact ook meetbaar. Via een dashboard hebben wijzelf en onze opdrachtgevers bijvoorbeeld inzicht in het aandeel plantaardige maaltijden. Dat zit nu op 75 procent en het streven is om dit aandeel verder te vergroten. Medewerkers van onze opdrachtgevers kunnen via een app iets bestellen in hun bedrijfsrestaurant. Zo kunnen we gerichter inkopen en hoeven we minder weg te gooien. De app houdt bovendien bij wat iemand eet en geeft adviezen over gezondere keuzes.
We kiezen bewust voor een relatief kleine menucyclus. De conservatieve manier van cateren - met heel veel keuzes in soep, broodjes én salades - is achterhaald. Het levert simpelweg te veel derving op. Samen met de opdrachtgever bepalen we een aantal persona’s. Elke dag voorzien we in de behoeften van die verschillende persona’s, zodat er altijd voor iedereen enkele van zijn of haar voorkeuren beschikbaar zijn.
Daarnaast werken we veel samen met lokale partners, ook wel onze ‘local heroes’ genoemd. Een voorbeeld hiervan is Orbisk, een heel laagdrempelige manier om food waste te verminderen. Een aanrader voor elke horecaondernemer! Het is een digitale prullenbak die op basis van foto’s tot op de gram nauwkeurig meet hoeveel je van elk ingrediënt weggooit. Stel dat blijkt dat je elke week drie kilo pastapesto weggooit, dan kun je hier dus wekelijks drie kilo minder van inkopen. Een aanzienlijke besparing op jaarbasis.