Utrecht | Guillotine
Guillermo Wijnen
Chef Guillermo ziet koken voor iemand met een allergie als een uitdaging. Dat wordt gewaardeerd door gasten, net als de oprechte aandacht aan tafel.
‘‘De basis voor hospitality ligt bij goed zorgen voor je personeel. We zijn een horeca-leerbedrijf en willen ons personeel bijbrengen dat je echt geen zestig uur per week hoeft te werken om ver te komen. Leerling-koks kunnen op de zaak het huiswerk doen voor hun studie, zodat ze na het werk echt vrij zijn. En als iemand een vaste avond in de week wil sporten of op zondag met zijn of haar team wil meespelen, dan is dat altijd mogelijk. We merken dat medewerkers hierdoor relatief lang bij ons blijven werken. Daar ben ik trots op. Net als op het feit dat we al drie keer in de top vijf van Beste Leerbedrijf Horeca zijn geëindigd. Van zo’n team met vaste gezichten profiteren gasten natuurlijk ook. Onze gastheren en -vrouwen kennen veel gasten bij de voornaam, weten aan welk tafeltje ze het liefst zitten en vaak zelfs wat ze graag drinken. En andersom werkt het net zo: een van de gasten wist bijvoorbeeld dat een dame uit de bediening binnenkort met haar vriend op vakantie ging en gaf haar een extra fooi om op vakantie te besteden. Dit alles zorgt voor een fijne, bijna familiaire sfeer. Maar we vinden het wel belangrijk dat elke avond dat je bij ons komt eten écht een avondje uit is. In deze dure tijden komen gasten minder vaak ‘zomaar’ en vaker vanwege een bijzondere gelegenheid. We zorgen er dan met het hele team voor dat het ook echt een speciale avond wordt.”